Welke online kanalen gebruiken werkzoekenden?

Vacatures worden tegenwoordig vaker online gezocht: 93% van de werkzoekenden gebruikt online vacaturemedia in het oriëntatieproces. Hiervan reageert 76% op een vacature, waarvan 37% met succes een baan heeft gevonden. Dat blijkt uit onderzoek dat Millward Brown begin 2015 uitvoerde onder 1.049 respondenten.
Werkzoekenden waarderen online vacaturemedia vooral om hun uitgebreide aanbod en om de mogelijkheid om gericht te zoeken. De Nationalevacaturebank is met 75 procent de meest geraadpleegde online vacaturesite, Monsterboard volgt met 58% en daarna Werk.nl met 42%.
Printmedia daarentegen wordt door 68% van de werkzoekenden gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan. Hiermee blijft printmedia het tweede mediakanaal in het oriëntatieproces. Van de werkzoekenden die zich via een printmedium oriënteren, reageert 70% ook daadwerkelijk op een vacature, 39% van de sollicitanten komt uiteindelijk aan een baan.
De inzet van social media bij het zoeken naar een baan stijgt ook (+ 6%). De stijging komt voornamelijk door een toename in het gebruik van Facebook. 37% van de kandidaten gebruikt social media tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Het daadwerkelijk solliciteren via social media blijft daarbij achter: 82% heeft nog nooit gereageerd op een vacature via social media.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.