Wat is alumni recruitment?

Het contact onderhouden met oud-medewerkers om ze op de hoogte te houden van vacature binnen je organisatie kan passen in het recruitmentbeleid. Uiteraard staan niet alle managers te juichen om mensen die weggaan te blijven benaderen met vacatures en ze de mogelijkheid te bieden om terug te keren. De reden waarop de oud medewerker is vertrokken speelt hierin een belangrijke rol. Het kan wel voordelen opleveren om vacatures onder oud medewerkers te blijven verspreiden in het kader van het ons-kent-ons-principe. Alumni recruitment wordt vooral ingezet bij organisaties die te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt. Vooral wanneer reguliere kanalen minder werken, kan alumni recruitment een goede aanvulling zijn.
Nadelen zijn er ook te benoemen. Zo moet er continue gewerkt worden aan het merk van de organisatie, de wijze waarop (warm) afscheid wordt genomen van de medewerker die de organisatie verlaat. Ook zijn de effecten van het gebruik van het middel pas over langere tijd meetbaar. Ook staat of valt het contact houden met oud-medewerkers met de registratie en vastlegging daarvan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.