Wat zijn de 7 kerncompetenties voor een leidinggevende?

Er zijn zeven competenties die een leidinggevende nodig heeft om zijn functie goed uit te kunnen oefenen, ongeacht het niveau van management en fase van loopbaanontwikkeling. Dit bleek uit onderzoek van consultants Jack Zenger en Joseph Folkman onder 333.000 managers, collega's en medewerkers.
De respondenten hadden bij dit onderzoek de keuze uit 16 competenties. De benodigde competenties bleken afhankelijk te zijn van de positie binnen de organisatie, het soort functie en andere specifieke omstandigheden. Toch bleken zeven van de 16 competenties, onafhankelijk van niveau en positie, het belangrijkst te zijn;
  1. anderen inspireren en motiveren (38%);
  2. integer en eerlijk zijn (37%);
  3. problemen analyseren en oplossen (37%);
  4. resultaatgericht zijn (36%);
  5. helder communiceren (35%);
  6. samenwerking en teambuilding bevorderen (33%);
  7. relaties opbouwen en onderhouden (30%).
Er zijn slechts kleine verschillen in de rangordening van de competenties. Zo staat voor middenmanagers problemen analyseren en oplossen op nummer één. De competenties vormen een leidraad voor het opleiden en ontwikkelen van leidinggevenden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 187 vragen en antwoorden over Leiderschap en leiderschapsontwikkeling.