Welke onderzoeksmethode past bij uw organisatie?

Welke onderzoeksmethoden bij uw organisatie past hangt af van meerdere factoren zoals het aantal klanten dat u wilt bevragen, wat u met het onderzoek wilt bereiken (verbeteren, verdiepen of vernieuwen), of uw organisatie het gewend is om met feedback (van klanten) aan de slag te gaan wat uw investeringsruimte is. Een professioneel onderzoeksbureau kan u helpen om te bepalen welke vorm van klantenonderzoek voor u het meest geschikt is.
De twee meest voorkomende methoden voor het uitvoeren van klantenonderzoek is door middel van vragenlijsten of door middel van (diepte-)interviews. Bij de eerste methode worden vragenlijsten schriftelijk of digitaal verstuurd naar de desbetreffende klanten. Deze vragenlijsten kennen vaak overwegend gesloten vragen (één antwoordmogelijkheid), soms aangevuld met enkele open vragen. Interviews kunnen telefonisch of face-to-face uitgevoerd worden. Bij interviews ligt de nadruk meer op de beweegredenen achter een antwoord en is er ruimte voor een dialoog.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Klantenonderzoek.