Welke shop-in-shop-formules mislukten de afgelopen jaren?

De ‘gemakswinkels’ die Albert Heijn in eind jaren 90 samen met Shell in tankstations opzette, eindigden in onenigheid tussen beide partners over de te voeren strategie. Een nieuwe poging van AH in 2002 met Esso strandde bij gebrek aan klandizie. BP en C1000 stopten een gelijksoortige pilot, de C1000 Quick shops. AH is in 2002 met Esso in zee gegaan. Shell heeft zich intussen met haar eigen Shell Select-shops ontwikkeld tot de grootste verpakte broodjesverkoper van Nederland.
Touroperator NBBS – inmiddels failliet - sloot in 2001 zijn reisbalies in de grote postkantoren omdat die slecht werden bezocht. Concurrent Vakantietoppers zette in dat jaar eveneens een punt achter de samenwerking met de postkantoren.
C&A besloot begin 2001 een experiment om samen met Sterpolis verzekeringen te verkopen te stoppen. Verkoop vond plaats via een touch screen met rechtstreekse telefoonverbinding met het callcenter van de verzekeraar. In de filialen van het kledingconcern bleken de touch screens vooral aantrekkingskracht uit te oefenen op kinderen. Ook de pogingen van AXA om via de tankstations van Shell autoverzekeringen te verkopen liepen op niets uit. FBTO stopte een pilot om in de supermarkten van C1000 via een eigen balie spaar- en verzekeringsproducten te verkopen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.