ManagementSite
Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
Word pro Login
Kennisbank
Zie overzicht
01
B
Bestuur

Bestuurlijke inzichten en praktijkervaringen over visie, strategie, sturen op verantwoordelijkheid en bestuurlijke wijsheid. Ook de belangrijke bestuurlijke valkuilen zoals: verhuftering, bestuurlijke drukte, organisatierot en het spel om poen en prestige. Tips en ideeen voor goed bestuur.

02
I/T
Innovatie / transitie

Wat is innovatie? Hoe innovatie realiseren?  Sociale innovatie en een innovatief businessmodel. Zelforganisatie 'klein binnen groot'. De transitie naar een zelfsturende organisatie. Distributie van zeggenschap en verantwoordelijkheid naar het laagste niveau in een organisatie waar een vakkundig besluit genomen kan worden.

03
M
Management

Wat werkt echt? De meest recente inzichten en ervaringen mbt de belangrijkste management onderwerpen, zoals Concurrentiekracht, Corporate communicatie, Digitale transformatie, Leiderschap, Missie en visie Tips, tools, en business cases voor beter managen en organiseren.

04
MW
Mens en Werk

De balans om het leven en werken goed in te richten. Zingeving, talentontwikkeling en sport helpen. Organisatierot, verhuftering en het spel om poen en prestige zetten op het verkeerde been. Hoe met al die tegenstrijdige krachten omgaan? Hier vindt u een uitgebreid arsenaal aan inzichten en ervaringen over tal van belangrijke onderwerpen mbt mens en werk.

05
PE
Persoonlijke Effectiviteit

Ken Uzelf! Elke dag zijn er situaties waarin het aankomt op uw persoonlijke effectiviteit. Lastige onderhandelingen, een presentatie voor een kritisch publiek, een vergadering die uit de hand loopt, een acquisitie gesprek waar u tegenop kijkt. Doe uw voordeel met de handreikingen binnen de kennisbank.

06
VS
Vakgebieden en Sectoren

Volg de laatste ontwikkelingen binnen uw vakgebied of in uw sector.  Ontwikkel Strategisch HRM, De rol van de financieel manager. De slaagkansen van ICT projecten? Ieder zijn eigen specialisme en vaardigheden. Volg de laatste trends voor elke professional.

Besturen en organiseren Bureaucratie Business case Concurrentiekracht Corporate communicatie Corporate governance Fusie Globalisering Kernwaarden Kritische succesfactoren Leiderschap Marketingplan Missie en visie Netwerkorganisatie Ondernemingsplan, businessplan Organisatiecultuur Bedrijfskunde & Organisatieontwerp Reputatie management Samenwerking tussen organisaties Strategie ontwikkeling en uitvoering
Business model, verdienmodel Continue resultaatverbetering Digitale transformatie Disruptie Duurzaam ondernemen Innovatie Innovatief organiseren Kennismanagement Sturen op verantwoordelijkheid Agile werken en Wendbaarheid Zelforganisatie en zelfsturende teams ICT projectmanagement bij de overheid ChatGPT-4
Balanced Scorecard Competentie management Complexiteit versus eenvoud in organisaties Crisismanagement Internet en uw bedrijf IT en Business Klachtenmanagement Klantgerichtheid Kwaliteitsmanagement Lean management en werken Management cases Management Development Management modellen Ondernemerschap Oplossingsgericht managen Outsourcing en off-shoring Performance management Prestatie indicatoren Projectmanagement Rijnlands Organiseren Risicomanagement Scrum - Agile Slimmer werken Verandermanagement Weerstand tegen verandering
Betrokkenheid, commitment Burn-out, stress, werkdruk De Menselijke maat Diversiteit in organisaties Ethiek, integriteit, moreel kompas Het Nieuwe Werken Het spel om poen en prestige Hufters op de werkvloer Investors in People Scholing en werk Seks en werk Social Media in en om de organisatie Solliciteren, recruteren SportManagement Talent ontwikkeling Verwaarlozing en organisatierot Werkvloer Work-Life Balance Zingeving in werk en organisatie
Accountmanagement Acquisitie Assessment Beoordelen Beter Schrijven Coaching Conflicthantering / Mediation Creativiteit Emotie management Feedback Gedragsverandering Interne communicatie en samenwerking Leiding ontvangen Leidinggeven Onderhandelen Personal Branding Presentatie Probleemoplossing en besluitvorming Professionalisering Sociale vaardigheden Team ontwikkeling Vergaderen
Beter inkopen Detailhandel & retail Familiebedrijven Financieel management Human Resources Management ICT & Internet Logistiek & Supply chain management Non-profit Onderwijs Online Marketing Organisatieadvies en consultancy Overheid Personeelsbeleid Sales / Verkopen Zakelijke dienstverlening Zorg
Netwerk
Zie overzicht
De praktijk van het jonge leiding geven Het einde in logistiek De management trendwatcher De management almanak Forum slimmer werken en sociale innovatie Uw dagelijkse marketing prikkel
Jonge Bazen
De praktijk van het jonge leiding geven

Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken.  Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen.  Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.  

Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken.  Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5. 

Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens  niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden. 

Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com 

27 mei‘25
IMG 8399

'We halen hem uit zijn managersrol'...o ja, kan dat zomaar?

Bert Overbeek
143
0
24 mei‘25
IMG 1787

Humor is een serieuze tool in organisaties (en daarbuiten!)

Bert Overbeek
94
0
8 mei‘25
IMG 1375

Vijf bezwaren tegen de obsessie van meetbaarheid

Bert Overbeek
109
0
De Laatste Meter
Het einde in logistiek

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

13 jun.‘25
Screenshot 2025 06 13 at 08.37.43

ACM Post- en pakketmonitor 2024: meer pakketten, minder post én dalende betrouwbaarheid

Walther Ploos van Amstel
27
0
Duurzaam ondernemen
11 jun.‘25
Screenshot 2025 06 11 at 07.36.13

Grofvuil in Amsterdam: van ergernis naar kans?

Walther Ploos van Amstel
172
0
10 jun.‘25
shutterstock 1627939975

De Load Performance Indicator: dé nieuwe maatstaf voor transportefficiëntie

Walther Ploos van Amstel
30
0
Management Pro
De management trendwatcher

ManagementPro.nl, de Management Trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op X, met nog meer tips ’n trics.

Het NIEUWE alweer 17e boek in de ManagementPro Serie is uit! “301122, Chat GPT een game changer” Beschikbaar als e-boek & hard copy 😉

ChatGPT-4
4 jun.‘25
shutterstock 2559471423

Werk 2028: overleven of opnieuw uitvinden?

Willem E.A.J. Scheepers
117
0
Diversiteit in organisaties
26 mei‘25
shutterstock 2364444539

Doorbreken van Carrièrebarrières voor Vrouwen.

Willem E.A.J. Scheepers
30
0
Sturen op verantwoordelijkheid
13 mei‘25
shutterstock 2214481291

Van onzekerheid naar vertrouwen – Psychologische veiligheid voor medewerkers Banenafspraak

Danique Scheepers
119
0
1 Minute Manager
De management almanak

De artikelen van 1minutemanager worden geschreven door Gyuri Vergouw, public speaker, organisatie-adviseur en auteur van management- en sportboeken. Meer informatie over zijn dagelijkse advieswerk kunt u vinden op www.vergouw.nl. Tot zijn kernactiviteiten rekent hij het geven van lezingen over verandermanagement, gedragsverandering, betrokkenheid en bevlogenheid, commitment en compassie. U kunt via zijn website contact met hem opnemen.

Globalisering
2 mei‘25
Franse-revolutie

Frankrijk als nieuwe inspiratiebron en moreel en cultureel kompas

Gyuri George Vergouw
512
0
Human Resources Management
10 feb.‘25
sabbatsverlof

Sabbaticals, de aantrekkelijkste arbeidsvoorwaarde?

Gyuri George Vergouw
120
1
Organisatiecultuur
9 dec.‘24
Hofnar in de organisatie

AmbteNar en ProfNar: wie anders schudt de overheid wakker?

Gyuri George Vergouw
174
0
InnovatiefOrganiseren.nl
Forum slimmer werken en sociale innovatie

Blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

Digitale transformatie
1 jun.‘25
ChatGPT Image Jun 2, 2025, 06 45 23 AM

Bedrijfswaarde van AI: Ervaringen met Copilot

Leon Dohmen
128
0
Kernwaarden
8 mei‘25
Bron: ChatGPT

Inclusiviteit is niet ‘woke’ maar noodzaak voor welvaart

Leon Dohmen
81
0
Digitale transformatie
24 apr.‘25
ChatGPT Image

Bedrijfswaarde van AI: Een digitale vergaderassistent aan tafel

Leon Dohmen
208
0
Gek Op Klanten
Uw dagelijkse marketing prikkel
9 jun.‘25
IMG 2325

Zo krachtig en zo verwaarloosd in teams: humor zou een enorme succesfactor kunnen zijn

Bert Overbeek
56
0
27 mei‘25
IMG 1751

De rijkdom van humor bij leiderschap

Bert Overbeek
101
0
24 mei‘25
682B3E26 ADA4 4B04 8713 CEF33D991C24

Geld uitgeven aan humor is jezelf verrijken

Bert Overbeek
16
0
TQL Marketing & Sales Marketing Basics

Welke internetsites zijn interessant voor marketeers?

Dat zijn:
  • www.marketing-online.nl
  • www.adformatie.nl
  • www.marketeer.nl
  • www.marketingfacts.nl
  • www.nima.nl
  • www.molblog.nl
  • www.frankwatching.nl
  • www.marketingtribune.nl
  • www.dutchcowboys.nl
  • www.pimonline.nl
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.

Definitie en disciplines

Wat is marketing? Hoe heeft de marketing zich als discipline ontwikkeld? Wat staat centraal in het marketingproces? Is marketing een veredeld woord voor verkopen? Langs welke lijnen ontwikkelt marketing zich in de praktijk? Wat wordt bedoeld met phygital? Wat is het kernprobleem bij de toekomstige ontwikkeling van marketing? Wat wordt verstaan onder massamarketing? Waar wordt massamarketing vooral bij ingezet? Wat zijn de voordelen van massamarketing? Wat zijn de nadelen van massamarketing? Welke zijn de belangrijkste neveneffecten van massamarketing? Wat is het belangrijkste effect van massamarketing op consumenten? Wat is massa-individualisering? Wat is de essentie van massa-individualisering voor consument resp. fabrikant? Welke bedrijfstak is begonnen met massa-individualisering? Wat zijn voorbeelden van massa-individualisering? Wat zijn mustreads over marketing?

Marketingvarianten

Welke verschillende vormen van marketing zijn er? Wat is het verschil tussen retailmarketing en detaillistenmarketing? Wat is guerrillamarketing? Wat zijn voorbeelden van guerillamarkting? Wat is het gevaar van guerrillamarketing? Wat zijn succesvolle voorbeelden van guerrillamarketing? Is guerrillamarketing en guerrilla-attack strategy hetzelfde? Wat is buzzmarketing? Is buzzmarketing een nieuw fenomeen? Wat zijn moderne voorbeelden van buzzmarketing? Wat is gonzomarketing? Wat is een voorbeeld van gonzomarketing? Wat is één-op-één-marketing? Wat is het verschil tussen e-commerce en e-marketing? Wat is customer loyalty marketing? Wat zijn loyaliteitsprogramma’s? Wat zijn voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s? Wat zijn mogelijke nadelen van loyaliteitsprogramma’s? Is direct marketing hetzelfde als databasemarketing? Wat is dialog-marketing Hoe ziet dialog-marketing er in de praktijk uit? Wat maakt dialog-marketing tot een complex proces? Wat is telemarketing? Wat is een callcenter? Wat is precies inbound en outbound bij telemarketing? Voor welke marketingdoeleinden wordt telemarketing ingezet? Wat zijn de voor en nadelen van het inzetten van telemarketing? Welke recente ontwikkelingen zijn er op het gebied van telemarketing? Wat zijn direct writers en wat is de link met marketing? Wat is nu precies een marketing database? Wat voor gegevens worden er doorgaans in een marketing database opgeslagen? Op welke wijze worden gegevens voor de marketing database verzameld? Wat is supply side-marketing? Wat is het risico van supply-side marketing? Hoe groot is de kans dat een nieuw product of dienst niet door de markt wordt geaccepteerd? Wat zijn voorbeelden van non-acceptatie van een product? Wat is demand-side marketing? Wat is actiemarketing? Wat is het gevaar van prijsacties voor een onderneming? Wat wordt bedoeld met co-marketing? Wat is inkoop- of reverse marketing? Hoe belangrijk is reverse marketing? Hoe werkt multi-level marketing? Waarom heeft multi-level marketing een slechte naam? Wat is fieldmarketing? Wat houdt de Reclamecode Fieldmarketing (RFM) in? Hoe kunnen consumenten de naleving van de Reclamecode Fieldmarketing afdwingen? Hoe kunnen concurrenten de naleving van de Reclamecode Fieldmarketing afdwingen? Wat is relatiemarketing? Wat is etnomarketing? Wat zijn de specifieke problemen bij etnomarketing? Wat is de-marketing? Waar richt conversiemarketing zich op? Wat is local marketing? Is local marketing uitsluitend een zaak van plaatselijke ondernemers? Wat is seniorenmarketing? Hoe belangrijk is jongerenmarketing als strategie? Wat is de rol van jobmarketing? Wat is businessmarketing? Waarin verschillen businessmarketing en consumentenmarketing van elkaar? Wat is dienstenmarketing? Wat is het verschil tussen non-profitmarketing en sociale marketing? Waar staat SIRE voor? Wat is de customer marketing methode? In hoeverre is de klantenpiramide bruikbaar? Hoe is de juiste marketingstrategie te bepalen via de klantenpiramide? Wat is de kracht van event- of evenementenmarketing? Wat is catalogue marketing? Zal internet de papieren catalogus volledig vervangen? Wanneer is een papieren catalogus het meest effectief? Wat is affiliate marketing? Hoe zet je als adverteerder affiliate marketing op? Wat is het voordeel van affiliate marketing?

Marketing in de organisatie

Wat is het belang van interne marketing? Wat is de plaats van de marketingmanager in de organisatie? Wat is het verschil tussen een brand manager en een productmanager? Wat is een strategic business unit (SBU)? Wat zijn de taken van een market manager? Hoe ver reikt de taak van de marketingmanager? Hebben marketingmanagers een eigen beroepsorganisatie? Bestaat er een officiële registratie van gekwalificeerde marketingmanagers? Wat houdt het Platform Innovatie in Marketing (PIM) in? Welke zijn de belangrijkste marketingtijdschriften? Welke internetsites zijn interessant voor marketeers?

Marketingplan

Waarom een marketingplan? Wat is een marketingplan? Hoe ziet een gemiddeld marketingplan er uit en wat staat er globaal in? Is één plan voldoende of moeten er meerdere worden gemaakt? Welke periode bestrijkt het marketingplan? Hoe ver kan in de marketing vooruit worden gekeken? Hoe ver kijken traditionele bedrijven vooruit in hun marketingplannen? Is er software op de markt die kan helpen bij het maken van een marketingplan? Hoe bepaal ik mijn keuze voor de juiste marketingsoftware?

Marketingresearch

Wat is marketingresearch? Wat staat er in het marketingresearchplan? Wat wordt verstaan onder sociodemografische en socio-economische kenmerken? Wat zijn psychografische kenmerken? Wat is de Delphi-researchmethode? Wat wordt binnen het kader van marktonderzoek met milieu bedoeld? Wat houdt het PRIZM-model in? Welke marketingresearchmethoden zijn er nog meer? Waar op letten bij schriftelijke en online enquêtes? Waarbij wordt elektrodermagrafie in marketingresearch toegepast? Wat is dustbin-onderzoek? Wat wordt bedoelt met in-home testen? Wat is een mystery shopper? Hoe werken klantenpanels? Wat is het verschil tussen een blind product test en een branded test? Wat is barometeronderzoek? Wat is de ASSPAT-onderzoeksmethode? Wat is budgetonderzoek? Wat is het belang van Marketing Informatie Systemen (MIS) in marketingresearch? Wat is onderzoeksmoeheid? Wat wordt er gedaan om onderzoeksmoeheid te voorkomen? Welke zijn de voorbeelden van bronnen voor marketingresearch? Wat verstaan we onder back data? Wat zijn brancheorganisaties? Wat is NPD Nieuwsmedia (eerder Cebuco)? Wat is een Cebuco-gebied? Wat is Nielsen Media Research? Wat is het belang van een bedrijfsanalyse in marketingresearch? Wat is een SWOT-analyse? Hoe ziet een eenvoudige SWOT-analyse eruit? Wat staat er op een SW-lijst? Wat staat er op de OT-lijst? Wat is benchmarking?

Marketingstrategie

Wat wordt bedoeld met marketingstrategie? Wat zijn marketingdoelstellingen? Wat is het verschil tussen ondernemingsdoelen en marketingdoelstellingen? Wat is een missie of mission statement? Wat staat er in een mission statement? Wat is een voorbeeld van mission statement? Wat is het nut van een mission statement? Uit welke elementen bestaat een marketingstrategie? Welke zijn de meest gangbare marketinggroeistrategieën? Hoe ziet de Ansoff-matrix eruit? Wat wordt bedoeld met marktpenetratie? Wat is het verschil tussen productontwikkeling en marktpenetratie? Is het interessant om op de productontwikkeling van concurrenten mee te liften? Hoe belangrijk is het introduceren van een nieuw product? Wanneer kiezen fabrikanten liever voor een productvariatie dan voor een nieuw product? Hoe groot is de kans op mislukking bij de introductie van nieuwe producten? Wat zijn succesfactoren bij de introductie van een nieuw product? Wat is het voordeel van marktontwikkeling als groeistrategie? Wat is het nadeel van marktontwikkeling als groeistrategie? Wat is het gevaar van een snelle groei bij marktontwikkeling als strategie? Wat houdt de diversificatiestrategie precies in? Welke bekende bedrijven waren succesvol met hun diversificatiestrategie? Wat is een voorbeeld van een mislukte diversificatiestrategie? Wat wordt bedoeld met lijnextensie? Wat is het verschil tussen horizontale en verticale lijnextensie? Wat wordt in de marketing onder markt verstaan? Wat is een marktaandeel? Wanneer spreken we van een marktsegment? Wat is het verschil tussen marktsegment en doelgroep? Wanneer spreken we van een marktsegmentatie? Wat is het voordeel van marktsegmentatie? Kent segmentatie ook nadelen? Welke segmentatiecriteria worden over het algemeen gehanteerd? Wat is een nichemarkt? Wat zijn voorbeelden van explosief gegroeide nichemarkten? Kan uit een grote markt een nichemarkt ontstaan? Hoe ‘ontdek’ je een nichemarkt? Wat zijn adoptiecategorieën? Wat zijn innovators? Zijn innovators altijd jonge, snelle, hoog opgeleide randstedelingen? Wat zijn early adopters? Kunnen early adopters ook een markt op zich vormen? Wat is het gemiddeld marktaandeel van de early majority en de late majority? Wat zijn laggards? Iedereen heeft het altijd over marketingmix. Wat is dat eigenlijk? Welke marketinginstrumenten vormen de marketingmix? Wat is een voorbeeld van een marketingmix? Is de marketingmix altijd en overal hetzelfde? Wat is de rol van het product in de marketingmix? Wat is het verschil tussen producten en diensten?

Productbeleid

Wat wordt onder productbeleid verstaan? Wat is de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van winstgevend productbeleid? Wat is het doel van productdifferentiatie? Wat is het verschil tussen horizontale en verticale productdifferentiatie? Waarin schuilt het gevaar bij productdifferentiatie? Welke rol speelt kwaliteit bij het productbeleid? Hoe kan het kwaliteitsbeeld van een product worden beïnvloed? Wat zijn fast-moving consumer goods? Waaruit bestaat de Copeland-classificatie? Wat is het verschil tussen convenience goods en convenience foods? Wat zijn consumer durables? Wie introduceerde het begrip ‘wit merk’? In welke productcategorie komt het witte of generieke merk het meest voor? Wat wordt verstaan onder A-merken? Gaat het bij A-merken altijd om grootschaligheid? Waarom is het voor fabrikanten van belang een of meer A-merken te hebben? Worden producten ook wel ten onrechte geprofileerd als A-merk? Wanneer spreken we van een B-merk? Wat is het verschil tussen een huismerk en een B-merk? Wat is het verschil tussen C- en D-merken? Wat is een private label? Wat wordt bedoeld met productattribuut? Wat zijn product benefits? Wat is eigenlijk een merk? Wat is de functie van het merk? Waar moet een goede merknaam aan voldoen? Van wie zijn merken en waar kun je die laten registreren? Welke rol speelt het merk als het om productbeleid gaat? Wat is het verschil tussen een autonoom merk en een paraplu merk? Wat is het nadeel van het voeren van veel zelfstandige merken? Wat wordt precies verstaan onder merkenportefeuille? Wat is het strategisch belang van een goede en evenwichtige merkenportefeuille? Wat zijn de voor- en nadelen van een paraplumerk? Wat zijn bastionmerken? Wanneer zetten fabrikanten vechtmerken in? Wat is het doel van het op de markt brengen van flankeermerken? Wat is een verkenningsmerk? Is er verschil tussen productklasse en productcategorie? Wat is een me-too-product?

Prijsbeleid

Wat is het belang van prijs als marketinginstrument? Hoe kan de juiste prijs voor een product worden bepaald? Wat is het nadeel van de direct costing prijsmethode? Hoe wordt bepaald wat de consument bereid is te betalen voor een product? Wat is het gevaar van een te hoge of te lage prijs? Wat is de beste prijsstrategie? Wat is de functie van kortingen bij het uitzetten van een prijsstrategie? Wat is een bonuskorting? Wanneer is er sprake van een bodemprijs?

Distributie

Wat verstaan we onder distributie? Hoe belangrijk is een goed distributiebeleid? Wat is het verschil tussen directe en indirecte distributie? Waaruit bestaat de distributiemix? Wat wordt onder multi-channel distributie verstaan? Welke directe distributiekanalen staan de onderneming ter beschikking? Wat is een franchise distributieformule? Welke zijn de grootste franchiseketens in ons land? Wat is een shop-in-shop formule? Wat maakt shop-in-shops als distributieformule kwetsbaar? Welke shop-in-shop-formules mislukten de afgelopen jaren? Waarom neemt het belang van de shop-in-shop de laatste jaren weer toe? Wat is een pop-up shop? Wat zijn de voordelen voor een webshop om een fysieke pop-up winkel te openen? Waarom keren klanten een fysieke winkel de rug toe? Waarom worden mobiele shops weer populair? Wat is de invloed van internet op de distributie? Wat zijn de drie grootste obstakels van internet als distributiekanaal? Welke sectoren verkopen het meest via internet? Wat is de belangrijkste succesfactor voor internet als distributiekanaal? Wat is captive distributie? Wanneer is beperkte distributie een goede strategie? Wat verstaan we onder distributiespreiding? Wat is de invloed geweest van de ruimere openingstijd van supermarkten?

Promotie

Wat wordt in de marketingmix onder de P van Promotie verstaan? Wat is de kern van het begrip marketingcommunicatieplan? Wat is het verschil tussen reclame en marketingcommunicatie? Wat wordt verstaan onder positionering? Is prijspositionering een optie voor alle producten? Waarom wordt voordeelpositionering als strategie het meest toegepast? Positionering op basis van eigenschappen maakt kwetsbaar. Waarom? Welke positioneringstrategieën zijn er? Kan een duidelijke positionering ook een belemmering vormen? Is een nieuwe positionering bij voorbaat succesvol? Welke bedrijven kampen in Nederland met een onduidelijke positionering? Wat zijn de risico’s van een onduidelijke positionering? Wat is het strategisch belang van een juiste positionering? Wat wordt, als het om positionering gaat, bedoeld met categorie? Waaruit is een USP opgebouwd? Wat is een unique selling proposition? Wat zijn voorbeelden van positionering? Hoe ontwikkel je een positioneringsstrategie? Wat is het belang van een goede reclamestrategie? Wat is herkenningsonderzoek? Wat is het verschil tussen aided en unaided recall? Welke posttestmethoden worden het meest toegepast? Waarom is een nulmeting voorwaarde voor posttesting? Wat is het doel van posttesting? Hoe gaat gedragsobservatie als pretest in zijn werk? Hoe werkt de ondervragingsmethode bij het pretesten van reclame? Hoe gaat de oogreflexregistratie als onderzoeksmethode in zijn werk? Hoe werkt tachistoscopie? Wat is een EDG? Welke pretestmethoden worden het meest gebruikt? Hoe werkt fysiologisch onderzoek bij het pretesten van reclame? Met welke methoden kan het effect van reclame worden gemeten? Waarom is het meten van reclame-uitingen belangrijk? Waar staat AIDA precies voor? Welke zijn de vier reclamedoelstellingen in het DAGMAR-model? Wat is het verschil tussen het AIDA-model en het DAGMAR-model Wat wordt bedoeld met attitude? Wat is cognitie? Wat wordt bedoeld met conatie? Waar is reclame op gericht? Wat verstaan we onder reclamedoelstellingen? Wat is het verschil tussen een marketingdoelgroep en reclamedoelgroep? Wat staat er in het marketingcommunicatieplan?

Media

Wat is de belangrijkste voorwaarde voor succesvolle sponsoring? Wanneer is er sprake van sponsoring? Wanneer spreken we van non-spot marketing i.p.v. sponsoring? Wat is de plaats van sponsoring in het marketingplan? Wat is marketing-PR? Is public relations hetzelfde als public affairs? Wat is sampling? Welke sales promotionstrategieën worden het meest toegepast? Wat is een premium en is die altijd gratis? Wanneer kiezen voor sales promotion? Wat is het gevaar van een succesvolle salespromotieactie? Wat is het grote voordeel van sales promotion? Wat is het effect van sales promotion? Wat is de waarde van sales promotion als marketingcommunicatie-instrument? Wat is sales promotion? Wat wordt bedoeld met personalisering? Waaruit bestaat een direct mailing? Wat is de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle inzet van direct mail? Is direct mail het zelfde als direct-marketingcommunicatie? Wat is direct mail? Zijn direct mail en online marketing hetzelfde? Is een papieren folder (nog) zinvol? Hoe wordt het bereik van media vastgesteld? Zegt het aantal tv toestellen iets over het bereik van een zender? Is het bereik van een krant hetzelfde als oplage? Wat is contactfrequentie? Wat is een mediaplan? Welke mediumtypen zijn er? Wat is een leaflet? Wat zijn point of purchase displays? Welke soorten media zijn er? Wat zijn media?

Budgettering en controle

Wat is het doel van het opstellen van een marketingbudget? Wat is het voordeel van een goede marketingbudgettering? Wat is het risico van een te krappe budgettering? Hoe kan een relatie worden gelegd tussen marketingkosten en bedrijfsopbrengsten? Is een exacte financiële planning van alle marketingactiviteiten mogelijk? Welke soort marketingbudgetten zijn er? Wat zijn de voordelen van taakstellend budgetteren? Wat is omzet gerelateerd budgetteren? Hoe kan de omzet het beste worden ingeschat? Wat is het nadeel van de omzet gerelateerde budgetteringsmethode? Wat is het nadeel van het budgetteren op basis van pariteiten? Wat is de rol van controle in de marketingplanning?
ManagementSite
Home Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
  • Over ManagementSite
  • Auteurs en columnisten
  • Redactie
  • Info auteurs & upload artikel >>
  • Abonneevoorwaarden
  • Code of conduct
  • Adverteren / contact
  • Copyrights
  • Afmelden
Hoofdredactie
  • Prof. Dr W. Mastenbroek
  • Drs G. Vergouw
Onze socials