In hoeverre is de klantenpiramide bruikbaar?

De klantenpiramide hoeft niet op ieder bedrijf of verdienmodel van toepassing te zijn. Ieder bedrijf is anders en de 80/20-verhouding hoeft niet voor uw organisatie op te gaan. De percentages kunnen bijvoorbeeld verschillen, zo kan 40% van de klanten voor 70% van de omzet zorgen.
Het belangrijkste kritiekpunt is dat de klantenpiramide op omzet is gebaseerd, waar winstgevendheid van de klanten wellicht belangrijker is. Een klant kan namelijk eenmalig een grote aankoop doen en daarmee voor een hoge omzet zorgen, maar geen herhaalaankopen doen. Het is verder ook niet ongebruikelijk om met grote klanten bepaalde prijsafspraken te maken. Een hoge afname leidt soms tot kortingen, waardoor er wel een hoge omzet wordt behaald, maar vanwege de kortingen ook lagere winstmarges.
Toch is de piramide altijd bruikbaar om het klantenbestand in kaart te brengen en per groep klanten de juiste marketingstrategie te bepalen. Op basis van deze informatie kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om u te richten op het behoud van de 20% vaste klanten of u juist te richten op de grote groep van 80% die u naar de top van de piramide wilt krijgen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.