Wat zijn voorbeelden van massa-individualisering?

Bij Renault kunnen klanten kiezen uit 10.000 individuele lakkleuren. Met een relatief beperkt aantal verschillende motoren, interieuruitvoeringen, kleuren en opties slaagt BMW erin de 7-serie in een bijna oneindig aantal varianten op de markt te brengen. Dell verkoopt via internet computers die door de klant zelf online kunnen worden samengesteld. Nike biedt via zijn website de mogelijkheid schoenen te bestellen die volledig zijn geïndividualiseerd - er zijn meer dan 1000 varianten.
Ook Levi’s probeert aan de nivellerende wurggreep van de massamarketing te ontkomen. In steeds meer Levi´s Stores worden jeans met behulp van een 3-D body scan en een stoombad in 40 minuten aangemeten. Financiële dienstverleners zoals banken en verzekeraars, bieden meer en meer diensten en producten aan die zijn toegesneden op de individuele wensen van klanten, zonder dat de onderliggende administratieve processen veel moeten worden aangepast.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.