Wat zijn succesvolle voorbeelden van guerrillamarketing?

Om de Quote 500 te promoten, maakte het magazine in 2013 met een drone luchtopnames van de mooiste en duurste stulpjes in Wassenaar. Het jaar ervoor werden met hetzelfde doel verkeersborden in de gemeente met gouden 500-stickers beplakt. Beide campagnes riepen sterke negatieve reacties op, althans in Wassenaar, maar legden de uitgever geen windeieren.
Om de introductie van Mitsubishi Carisma onder de aandacht te brengen, ontwikkelde in 1997 de Nederlandse importeur een guerrillacampagne die nu als schoolvoorbeeld geldt. Wie een Carisma-poster uit de krant voor zijn raam hing, maakte kans op een gratis auto. De Carisma kreeg in korte tijd een zeer hoge naamsbekendheid omdat de poster bij 36% van de Nederlandse bevolking voor het raam hing en veel kranten er aandacht aan besteedden.
De start van het Amerikaanse Monsterboard in Nederland in 1998 begon met het illegaal aanbrengen van spandoeken op viaducten tijdens de ochtendspits. Nu is het de grootste vacaturesite op internet.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.