Wat zijn de fasen van organisatieverbetering?

Dat zijn:
  1. Bewustwording dat het business model, cq. het profit model en het daarvan afgeleide organisatiemodel niet meer werkt om gestelde doelen te realiseren;
  2. Het bepalen van het nieuwe business model (welke schaarstes geëxploiteerd zullen worden) respectievelijk het business design als vertaling van de strategie van de onderneming, de eis van fit-to-market en de technisch economische eisen van het voortbrengingsproces;
  3. Het vertalen van het nieuwe business model in een governance model, het bepalen van de primaire entrepreneurial eenheden, de resource eenheden, de top-management eenheden, staf- en service afdelingen en de bijbehorende management processen (w.o. het management control model) om het geheel te besturen;
  4. Het benoemen van de managers van de nieuw gedefinieerde accountable eenheden en andere afdelingen in het primaire model van de organisatie;
  5. Het bepalen van de missie (voor zover dat nog niet vast lag in het governance model), de operationele taken, de resources scope, de operationele doelen die gerealiseerd moeten worden en de allocatie van middelen;
  6. De nieuw benoemde managers werken de organisatie van hun eigen onderdeel, structuren, processen, personen, competenties, verder uit, binnen het hen gestelde kader ter realisering van gestelde doelen. (Voor eventuele grensoverschrijdende systemen wordt onder leiding van infrastructuur managers werkgroepen ingesteld);
  7. Management control op de voortgang van de realisatie van projecten en op de realisatie van gestelde doelen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.