Welke stappen moeten worden gezet om een facilitaire Dienstverlenings- en ActiviteitenGids in te voeren?

De inhoud van de gids wordt afgeleid van het geformuleerd beleid. Met de managers of hoofden van de facilitaire (sub)afdeling(en) wordt omschreven welke diensten de dienstverlener kan leveren en tegen welke voorwaarden. Deze voorwaarden zijn bijvoorbeeld de doorlooptijd van een opdracht en de kosten.

Na het schrijven van de Dienstengids zal deze moeten worden voorgelegd aan die managers of hoofden, om te controleren of de informatie juist is weergegeven. Om duidelijkheid en leesbaarheid te laten toetsen, dient een klantenforum te worden samengesteld, welke de laatste toetsing voor haar rekening neemt.

Besteed aandacht aan de introductie van de gids, op een zodanige wijze dat iedereen er van in kennis wordt gesteld en er gebruik van gaat maken. Na de verspreiding is het belangrijk dat de facilitaire medewerkers blijven verwijzen naar de dienstengids om ervoor te zorgen dat de oude werkwijze van het ritselen in de facilitaire wandelgangen wordt afgeleerd.

Uiteraard behoort de Dienstverlenings- en ActiviteitenGids in het proces van professionalisering van de facilitaire organisatie regelmatig te worden getoetst en vernieuwd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.