Dossiers

→   De thema's die altijd actueel zijn

Burn-out, stress, werkdruk.

Burn-out, stress, werkdruk, overbelasting, mentaal verzuim, afhaken, ziek van het werk… Wat zijn de oorzaken? Wat kan je eraan doen? Hoe voorkomen? Trends en tips. Omgaan met werkdruk. Tips om overbelasting te voorkomen. Symptomen van stress, kenmerken en tekenen van burn-out: cynisme, afhaken, oververmoeidheid, verbetenheid, ongeduld, agressie. Oorzaken burn-out, hoe een burn-out voorkomen. Mentaal verzuim […]

Bekijk dossier »

Solliciteren, recruteren

Het sollicitatiegesprek, de eerste indruk, tips en valkuilen. De voorbereiding en het CV. Social media en solliciteren. Solliciteren en het sollicitatiegesprek: voorbereiden, vragen, tips. De eerste indruk en personal branding Ervaringen bij het solliciteren: trends, tips en tricks. Het sollicitatiegesprek, belang van het het CV Werven via de social media: CV fraude & Commercial Vitae, […]

Bekijk dossier »

AJAX

Ajax, zoals elke voetbalclub, kent een eigen cultuur. Het heftige conflict tussen de directie van Ajax en ‘De Verlosser’ Cruijff werd een pure machtsstrijd. Een klassiek voorbeeld van twee botsende culturen: passie versus hersenwerk. Het probleem van botsende culturen speelt in allerlei vormen.  Als bestuurder of coach kan je daar maar beter rekening mee houden. Elke […]

Bekijk dossier »

Bezuinigen bij de overheid

Bezuinigen en krimp is het devies! Makkelijk gezegd maar wat zijn mogelijkheden? In dit dossier vindt u tientallen ideeen over het bezuinigen door overheden. Ook concrete adviezen over de manier waarop krimp en bezuiniging gerealiseerd kunnen worden door overheidsorganisaties. Tevens veel informatie over de grenzen van krimp en de voetangels en valkuilen bij bezuinigingen.

Bekijk dossier »

Complexiteit versus eenvoud in organisaties

Complexiteit werkt verlammend. Organisaties lopen vast in complexiteit.  En dat terwijl we altijd het motto ‘Keep it simple!’ huldigen. Geen hogere machten maar mensen maken het steeds complexer “Het is zo complex!” Pas op! Vaak is dit onkunde, dikdoenerij of het toedekken van een wantoestand. Veel complexiteit creëren we zelf. Voorbeeld: “Er is een probleem […]

Bekijk dossier »

De financiële crisis

Hier volgen een paar van de onderwerpen die continu rondzingen: –  Red mensen geen banken!! Laat, zoals in de VS, de banken zelf opdraaien voor de hypotheek schuld die mensen niet meer kunnen opbrengen –  Splits de banken in nutsbanken en investeringsbanken. En laat de investeringsbanken hun eigen broek ophouden evenals de staten die het […]

Bekijk dossier »

ICT projecten en IT projectmanagement bij de overheid

Dit dossier verschaft informatie over de volgende aspecten van ICT projectmanagement bij de overheid Kenmerken van ICT projecten bij de overheid. Aanpak en handvatten voor ICT-projecten. Faalfactoren en risico’s bij ICT projectmanagement. Voorbeelden en praktijkervaringen van IT-projectmanagement bij de overheid. IT projectmanagement: trends en tips. Conclusies en remedie De conclusies betreffen de volgende drie factoren. […]

Bekijk dossier »

Klachtenmanagement

Klantgerichtheid? Welke organisatie wil dat niet! Onlosmakelijk daarmee verbonden zijn de voorzieningen voor goed klachtenmanagement. Klachtenmanagement begint bij het eerste klantcontact. Eigenlijk daarvoor al.  Want wat denkt u van de interne condities in de organisatie? Is klantgerichtheid een kernwaarde. Is duidelijk wat voor houding en gedrag van de medewerkers verwacht worden. Is het management geïnteresseerd […]

Bekijk dossier »

Nationaal Onderzoek Verandermanagement

In de ene organisatie loopt verandering veel soepeler dan in de andere. Waar zit dat in? Wat blijken in de praktijk de belangrijkste stimulerende & blokkerende factoren en wat is er aan te doen? Wat is uw eigen stijl van verandermanagement, wat zijn uw interventie-voorkeuren. Dit dossier verschaft de resultaten van het online onderzoek dat […]

Bekijk dossier »

Nieuwe media en communicatie

Hoe Sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn gebruiken bij marketing, klachten management, nieuwe producten en personal branding? De sociale media blijken een drijvende kracht voor nieuwe businessmodellen en innovatie. Ervaringen met de nieuwe media en voorbeelden van bedrijven. Met de komst van de nieuwe media verandert het media-landschap ingrijpend. Marketing, interne en externe communicatie […]

Bekijk dossier »

Online ondernemen

Online ondernemen: Trends, voorbeelden en tips voor business development en sales. Online platformen, innovatieve businessmodellen, disruptie, wendbaarheid. Dossier Online ondernemen Met online of digitaal ondernemen concurrentievoordeel behalen! Hoe werkt dat? Inzichten en voorbeelden. Social media gebruiken voor business development, marketing, sales en innovatie: voorbeelden en ‘lessons learned’ Praktijkervaringen met innovatieve businessmodellen, co-creatie en crowdsourcing. Online […]

Bekijk dossier »

Organisatierot, verwaarlozing, verloedering

Verwarring, wanbeleid, verhuftering, cynisme, apathie, botte weerstand, geroddel, pesten …  Veel organisaties lijden hieronder. Wat zijn de bronnen van deze narigheid en wat is er aan te doen! Soms sluipen deze verschijnselen ongemerkt de organisatie in en wat dan? De narigheid wordt toegedekt met joviaal gedoe alsof er niets aan de hand is. Immers ‘het […]

Bekijk dossier »
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of