Een beursjaar voor studenten?

Columns

Studenten moeten sneller afstuderen en de uitval moet omlaag. Universiteiten hebben zich vastgelegd op harde prestatienormen. Helaas halen sommige universiteiten die normen niet en krijgen minder geld. De Technische Universiteit Delft vermindert daarom de studielast van opleidingen. De Universiteit van Amsterdam gaat vijfjes laten compenseren.

VVD en D66 willen het nu mogelijk maken dat studenten die een bestuursjaar doen in dat jaar geen collegegeld hoeven te betalen. Het beursjaar zou goed voor de BV Nederland. D66 en VVD stellen dat iedereen baat heeft bij studenten die zich breed ontwikkelen.
Ik vraag me af op basis van welk wetenschappelijk onderzoek de VVD en D66 dit durven te stellen. Met zulke ongerijmde uitspraken geef je een slecht voorbeeld aan studenten.

Bestuursjaar
Studenten organiseren veel activiteiten die een waardevolle bijdrage leveren aan beter onderwijs en onderzoek; studiereizen naar het buitenland, uitwisselingsprogramma’s, het lidmaatschap van een opleidingsbestuur, het organiseren van wetenschappelijke congressen, bedrijfspresentaties en natuurlijk het bouwen van een solarauto. Wekelijkse bral- en zuipfeesten en wintersportreizen met vooral veel après ski genot dragen daaraan niet bij. Ik ken geen enkel onderzoek dat aantoont dat je daarmee meer haalt uit je studietijd...

Bovendien, wat voor besturen zijn het dat je daar een volledig studiejaar je aandacht aan moet besteden? Wat voor professionals worden die studenten als ze niet leren in teams de taken te verdelen en hun tijd te managen?

Het beursjaar wordt een oncontroleerbare maatregel. Er komt een onbeheersbare wildgroei aan verenigingen en bestuursactiviteiten. De kneusjes met een studieachterstand staan straks allemaal te dringen om zo’n baantje.
Wie gaat er straks accrediteren voor welke bestuursfuncties je wel of geen bestuursjaar krijgt? Ondoordacht...

Schrappen?
Het zo maar schrappen in zorgvuldig opgebouwde programma’s is een gemiste kans om de manier waarop hogescholen en universiteiten studenten leren fundamenteel ter discussie te stellen. Waarom doen studenten eigenlijk zo lang over hun studie? Waarom is zo’n bestuursjaar nodig?

Ik werk zelf al meer dan 25 jaar aan universiteiten en ik zie al 25 jaar dezelfde massale hoorcolleges, boeken, papers en tentamens. Procesinnovaties die we onderzoeken, en valoriseren, lijken geheel aan mijn eigen onderwijsproces voorbij te gaan.

De generatie Y die nu de collegebanken bevolkt zou flexibel zijn, heeft het vermogen tot multi tasking en kan vanzelfsprekend met de hedendaagse technologie omgaan. Sluit ons onderwijsproces op die generatie aan? Hun ‘onaangepaste’ gedrag nemen we voor lief; ping-en tijdens colleges, het spoor ervan de schuld geven als ze te laat zijn, boeken stoffig vinden, universele kennis knippen-en-plakken uit weblogs en papers direct downloaden vanaf het Internet.

De lastige vakken
We hebben de taak studenten die dingen te leren die ertoe doen en die ze, waar ze later ook in hun werk of carrière terecht komt, verder helpen. Dat gaat verder dan enkel de voorbereiding voor hun eerste baan. Dit onderscheidt MBO van HBO, en HBO van universiteiten.

Studenten moeten in staat zijn in elke situatie een juiste oplossing voor een probleem te vinden door de juiste, wetenschappelijke verantwoorde, stappen te zetten.

Juist die stappen leren studenten bij de ‘lastige vakken’ als wiskunde, statistiek, operations research, wetenschapsfilosofie en methoden en technieken van onderzoek. Dat is waardevolle intellectuele bagage voor de rest van je leven. Dan weet je ook echt zeker wat goed is voor de BV Nederland.

Mijn studenten struikelen vaak over die lastige vakken. Het zijn vakken die de sterkere broeders en zusters van de zwakkere onderscheiden. Je moet die kerncompetenties echt onder de knie krijgen door eindeloos te oefenen en nog eens te oefenen op basis van voor de praktijk relevante cases; ‘Student kommt von Studieren’.

Innoveren
De onderwijsproductiviteit moet omhoog. Studenten moeten meer leren met minder inspanningen. Dat kan met de inzet van serious gaming, train as you fight, locations based learning, virtuele wereldwijde teams, Graduate Management Admission Tests die zich aanpassen aan de individuele student en echte ervaarcolleges waarin je oefent, en nog een keer oefent, met de kerncompetenties.

Studenten moeten niet minder, maar juist meer, veel meer en dan vooral veel slimmer leren. Innovatie in het hoger en universitair onderwijs is hard nodig. Met het schrappen in studieprogramma’s, compensatiepleisters en bestuursjaren komen we er echt niet.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatief organiseren