Wat zijn besparingsmogelijkheden voor huur van vastgoed?

Besparingsopties liggen onder andere in keuze van de locatie, (her)onderhandeling, management, en onderhoud:
  1. Locatie - Huur in een satellietstad of op een slimme buiten het centrum van een stad. De keuze van de (kantoor)locatie is van grote invloed op de huisvestingskosten. Huren in een satellietstad als Amstelveen of Capelle aan den IJssel of voor een locatie buiten het centrum van een grote stad kan als alternatief dienen voor Amsterdam of Rotterdam;
  2. Behoefte - Huur alleen de ruimte die u écht nodig hebt - Huur niet 100m2 voor een bedrijf van 4 personen als 25 m2 volstaat. Kleine ondernemers kunnen in een bedrijfsverzamelegebouw terecht, zzp’ers kunnen een flexwerkplek in de open kantoorruimte huren;
  3. Voorkom onnodige flexibiliteit in het huurcontract - Over contracten is tijdens de looptijd te praten. Een normale leegstand van kantoorpanden ligt rond de 4%. Als dat percentage hoger ligt is eventueel verlengen onder voorwaarden voor de verhuurder gunstiger dan leegstand. Probeer daarbij als huurder een lagere huurprijs zo lang mogelijk vastzetten, niet 5 jaar, zoals gebruikelijk, maar bijvoorbeeld 10 of 15 jaar, zeker als het bedrijf al langer in dezelfde stad of streek is gevestigd. Hoe meer flexibiliteit, hoe hoger de relatieve huurprijs. Als u al een meerjarig contract heeft kunt u proberen een betere huurprijs te (her)onderhandelen. Verhuurders zijn overigens eerder geneigd een huurvrije periode te geven.
    Wil de verhuurder niet praten en is het gat tussen uw contract en de marktcondities te groot, dan kan er een juridische procedure worden gevolgd om het contract open te breken. Ook is het de moeite waard om te zien of de herindexatie van de huur klopt. Huurders van winkels kunnen nadat de eerste huurtermijn van 5 jaar is verstreken een huurherziening aanvragen;
  4. Check welke kosten zijn inbegrepen en welke kosten niet - Lage huurprijzen omvatten vaak alleen de kale huur. All-in is in de regel inclusief gas, water en licht, internet en telefonie, parkeer- en vergaderkosten, maar ook koffie en lunch; 
  5. Servicekosten - De servicekosten vormen vaak een vergeten post van vastgoedkosten en ook daarin ligt potentieel om te besparen op vastgoed. Deze kosten worden doorgaans doorberekend door de verhuurder, die daar vaak ook nog een marge op zet. De verhuurder heeft er daarom geen enkel belang bij om de kosten van bijvoorbeeld gas, water en licht en beveiliging laag te houden. De huurder krijgt de rekeningen van de servicebedrijven vaak niet in detail te zien en kan ze zelden goed beoordelen.
    Verhuurders doen hier overigens steeds vaker zelf wat aan. Panden die goed geïsoleerd zijn of met zonne-energie werken, hebben veel lagere servicekosten. Zo komt het voor dat er moderne of in ieder geval gemoderniseerde panden te huur zijn met een huurprijs van 85 euro per vierkante meter, terwijl bij panden in oude staat soms alleen al de servicekosten dit bedrag aardig benaderen;
  6. Regelgeving - De regelgeving rond vastgoed is ingewikkeld en de belangen zijn groot. Het is daarom aan te raden om twee makelaars bij een groot huurcontract te betrekken; de een voor de verhurende partij en de ander voor de hurende partij. Nut en noodzaak van expertise laat zich ook goed zien bij het beoordelen van de staat van een pand. Een leek kan niet goed zien of een pand alleen maar heel vies is of slecht onderhouden, en het laatste vergt natuurlijk een veelvoud aan investeringen.
  7. Onderhoudskosten - Onderhoud is hoe dan ook een belangrijk aspect van goed vastgoedmanagement. De onderhoudskosten liggen doorgaans binnen een bandbreedte van percentages van de huur. Onderhoud van bedrijfsvastgoed is een vak apart. In de regel komt groot onderhoud voor rekening van de verhuurder en klein onderhoud voor rekening van de huurder. Zo kan het gebeuren dat een verhuurder nog tien jaar lang aan een nodig te vervangen verwarmingsketel laat sleutelen (reparatie is immers klein onderhoud), terwijl een nieuwe ketel in gebruik veel voordeliger voor de huurder zou zijn en de vervangingskosten voor de verhuurder waren geweest.
Extra tip: Houd tijdens de onderhandeling altijd een goede relatie met de verhuurder. Na het tekenen van het huurcontract moet u ook met elkaar door één deur kunnen. Eigenlijk begint het dan pas.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 114 vragen en antwoorden over Vastgoed Huur & Verhuur.