Hoe ga je om met experts die weggaan uit het bedrijf?

Dat hangt van een aantal factoren af, waarvan de belangrijkste zijn:
  • De timing; gaat iemand per direct weg of pas over 6 maanden? Deze timing bepaalt natuurlijk sterk wat er nog kan gebeuren aan overdracht van expertise.
  • De sfeer; gaat iemand gedwongen weg of vrijwillig? Is de sfeer goed en zakelijk of verstoord? Bij gedwongen vertrek en / of verstoorde verhoudingen kan er wel een beperkte overdracht plaatsvinden maar overdragen van de 'diepe' expertise stuit dan vaak op allerlei motivationele blokkades.
  • De aard van de kennis; betreft het kennis over klanten, relaties, partners? Is het vakinhoudelijk? De optimale manier van overdracht en eventueel vastlegging is sterk afhankelijk van de aard van de kennis en zal daarop moeten worden afgestemd.
  • Het belang van de expertise; is deze expertise werkelijk cruciaal of nemen we het risico dat we de kennis opnieuw moeten opbouwen wanneer benodigd? Kennisoverdracht kost inspanning en het belang en eventuele afbreukrisico moet daarbij worden afgewogen.
  • De wensen van de doelgroep (d.w.z. de mensen die achterblijven); uiteindelijk moeten medewerkers die achterblijven de expertise opnemen en onderdeel maken van hun eigen repertoire. Dat doen ze alleen wanneer de informatie wordt aangeboden in een vorm die voor hen optimaal is. Uiteindelijk bepalen dus de 'achterblijvers' wat er nodig is aan overdracht!
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.