ManagementSite
Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
Word pro Login
Kennisbank
Zie overzicht
01
B
Bestuur

Bestuurlijke inzichten en praktijkervaringen over visie, strategie, sturen op verantwoordelijkheid en bestuurlijke wijsheid. Ook de belangrijke bestuurlijke valkuilen zoals: verhuftering, bestuurlijke drukte, organisatierot en het spel om poen en prestige. Tips en ideeen voor goed bestuur.

02
I/T
Innovatie / transitie

Wat is innovatie? Hoe innovatie realiseren?  Sociale innovatie en een innovatief businessmodel. Zelforganisatie 'klein binnen groot'. De transitie naar een zelfsturende organisatie. Distributie van zeggenschap en verantwoordelijkheid naar het laagste niveau in een organisatie waar een vakkundig besluit genomen kan worden.

03
M
Management

Wat werkt echt? De meest recente inzichten en ervaringen mbt de belangrijkste management onderwerpen, zoals Concurrentiekracht, Corporate communicatie, Digitale transformatie, Leiderschap, Missie en visie Tips, tools, en business cases voor beter managen en organiseren.

04
MW
Mens en Werk

De balans om het leven en werken goed in te richten. Zingeving, talentontwikkeling en sport helpen. Organisatierot, verhuftering en het spel om poen en prestige zetten op het verkeerde been. Hoe met al die tegenstrijdige krachten omgaan? Hier vindt u een uitgebreid arsenaal aan inzichten en ervaringen over tal van belangrijke onderwerpen mbt mens en werk.

05
PE
Persoonlijke Effectiviteit

Ken Uzelf! Elke dag zijn er situaties waarin het aankomt op uw persoonlijke effectiviteit. Lastige onderhandelingen, een presentatie voor een kritisch publiek, een vergadering die uit de hand loopt, een acquisitie gesprek waar u tegenop kijkt. Doe uw voordeel met de handreikingen binnen de kennisbank.

06
VS
Vakgebieden en Sectoren

Volg de laatste ontwikkelingen binnen uw vakgebied of in uw sector.  Ontwikkel Strategisch HRM, De rol van de financieel manager. De slaagkansen van ICT projecten? Ieder zijn eigen specialisme en vaardigheden. Volg de laatste trends voor elke professional.

Besturen en organiseren Bureaucratie Business case Concurrentiekracht Corporate communicatie Corporate governance Fusie Globalisering Kernwaarden Kritische succesfactoren Leiderschap Marketingplan Missie en visie Netwerkorganisatie Ondernemingsplan, businessplan Organisatiecultuur Bedrijfskunde & Organisatieontwerp Reputatie management Samenwerking tussen organisaties Strategie ontwikkeling en uitvoering
Business model, verdienmodel Continue resultaatverbetering Digitale transformatie Disruptie Duurzaam ondernemen Innovatie Innovatief organiseren Kennismanagement Sturen op verantwoordelijkheid Agile werken en Wendbaarheid Zelforganisatie en zelfsturende teams ICT projectmanagement bij de overheid ChatGPT-4
Balanced Scorecard Competentie management Complexiteit versus eenvoud in organisaties Crisismanagement Internet en uw bedrijf IT en Business Klachtenmanagement Klantgerichtheid Kwaliteitsmanagement Lean management en werken Management cases Management Development Management modellen Ondernemerschap Oplossingsgericht managen Outsourcing en off-shoring Performance management Prestatie indicatoren Projectmanagement Rijnlands Organiseren Risicomanagement Scrum - Agile Slimmer werken Verandermanagement Weerstand tegen verandering
Betrokkenheid, commitment Burn-out, stress, werkdruk De Menselijke maat Diversiteit in organisaties Ethiek, integriteit, moreel kompas Het Nieuwe Werken Het spel om poen en prestige Hufters op de werkvloer Investors in People Scholing en werk Seks en werk Social Media in en om de organisatie Solliciteren, recruteren SportManagement Talent ontwikkeling Verwaarlozing en organisatierot Werkvloer Work-Life Balance Zingeving in werk en organisatie
Accountmanagement Acquisitie Assessment Beoordelen Beter Schrijven Coaching Conflicthantering / Mediation Creativiteit Emotie management Feedback Gedragsverandering Interne communicatie en samenwerking Leiding ontvangen Leidinggeven Onderhandelen Personal Branding Presentatie Probleemoplossing en besluitvorming Professionalisering Sociale vaardigheden Team ontwikkeling Vergaderen
Beter inkopen Detailhandel & retail Familiebedrijven Financieel management Human Resources Management ICT & Internet Logistiek & Supply chain management Non-profit Onderwijs Online Marketing Organisatieadvies en consultancy Overheid Personeelsbeleid Sales / Verkopen Zakelijke dienstverlening Zorg
Netwerk
Zie overzicht
De praktijk van het jonge leiding geven Het einde in logistiek De management trendwatcher De management almanak Forum slimmer werken en sociale innovatie Uw dagelijkse marketing prikkel
Jonge Bazen
De praktijk van het jonge leiding geven

Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken.  Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen.  Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.  

Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken.  Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5. 

Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens  niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden. 

Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com 

27 mei‘25
IMG 8399

'We halen hem uit zijn managersrol'...o ja, kan dat zomaar?

Bert Overbeek
143
0
24 mei‘25
IMG 1787

Humor is een serieuze tool in organisaties (en daarbuiten!)

Bert Overbeek
94
0
8 mei‘25
IMG 1375

Vijf bezwaren tegen de obsessie van meetbaarheid

Bert Overbeek
109
0
De Laatste Meter
Het einde in logistiek

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

13 jun.‘25
Screenshot 2025 06 13 at 08.37.43

ACM Post- en pakketmonitor 2024: meer pakketten, minder post én dalende betrouwbaarheid

Walther Ploos van Amstel
27
0
Duurzaam ondernemen
11 jun.‘25
Screenshot 2025 06 11 at 07.36.13

Grofvuil in Amsterdam: van ergernis naar kans?

Walther Ploos van Amstel
172
0
10 jun.‘25
shutterstock 1627939975

De Load Performance Indicator: dé nieuwe maatstaf voor transportefficiëntie

Walther Ploos van Amstel
30
0
Management Pro
De management trendwatcher

ManagementPro.nl, de Management Trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op X, met nog meer tips ’n trics.

Het NIEUWE alweer 17e boek in de ManagementPro Serie is uit! “301122, Chat GPT een game changer” Beschikbaar als e-boek & hard copy 😉

ChatGPT-4
4 jun.‘25
shutterstock 2559471423

Werk 2028: overleven of opnieuw uitvinden?

Willem E.A.J. Scheepers
117
0
Diversiteit in organisaties
26 mei‘25
shutterstock 2364444539

Doorbreken van Carrièrebarrières voor Vrouwen.

Willem E.A.J. Scheepers
30
0
Sturen op verantwoordelijkheid
13 mei‘25
shutterstock 2214481291

Van onzekerheid naar vertrouwen – Psychologische veiligheid voor medewerkers Banenafspraak

Danique Scheepers
119
0
1 Minute Manager
De management almanak

De artikelen van 1minutemanager worden geschreven door Gyuri Vergouw, public speaker, organisatie-adviseur en auteur van management- en sportboeken. Meer informatie over zijn dagelijkse advieswerk kunt u vinden op www.vergouw.nl. Tot zijn kernactiviteiten rekent hij het geven van lezingen over verandermanagement, gedragsverandering, betrokkenheid en bevlogenheid, commitment en compassie. U kunt via zijn website contact met hem opnemen.

Globalisering
2 mei‘25
Franse-revolutie

Frankrijk als nieuwe inspiratiebron en moreel en cultureel kompas

Gyuri George Vergouw
512
0
Human Resources Management
10 feb.‘25
sabbatsverlof

Sabbaticals, de aantrekkelijkste arbeidsvoorwaarde?

Gyuri George Vergouw
120
1
Organisatiecultuur
9 dec.‘24
Hofnar in de organisatie

AmbteNar en ProfNar: wie anders schudt de overheid wakker?

Gyuri George Vergouw
174
0
InnovatiefOrganiseren.nl
Forum slimmer werken en sociale innovatie

Blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

Digitale transformatie
1 jun.‘25
ChatGPT Image Jun 2, 2025, 06 45 23 AM

Bedrijfswaarde van AI: Ervaringen met Copilot

Leon Dohmen
128
0
Kernwaarden
8 mei‘25
Bron: ChatGPT

Inclusiviteit is niet ‘woke’ maar noodzaak voor welvaart

Leon Dohmen
81
0
Digitale transformatie
24 apr.‘25
ChatGPT Image

Bedrijfswaarde van AI: Een digitale vergaderassistent aan tafel

Leon Dohmen
208
0
Gek Op Klanten
Uw dagelijkse marketing prikkel
9 jun.‘25
IMG 2325

Zo krachtig en zo verwaarloosd in teams: humor zou een enorme succesfactor kunnen zijn

Bert Overbeek
56
0
27 mei‘25
IMG 1751

De rijkdom van humor bij leiderschap

Bert Overbeek
101
0
24 mei‘25
682B3E26 ADA4 4B04 8713 CEF33D991C24

Geld uitgeven aan humor is jezelf verrijken

Bert Overbeek
16
0
TQL Management Kennismanagement

Wat zijn belangrijke internetbronnen?

  • Kennisland
  • Netwerken-pagina
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.

Omschrijving en belang kennismanagement

Wat is kennismanagement? Hoe kan de geschiedenis van kennismanagement worden getypeerd? Wanneer gaan medewerkers slim om met kennis? Wanneer gaat een organisatie slim om met haar kennis? Waar richt kennismanagement zich op? Welk effect heeft kennismanagement op organisaties? Waarop meet je effecten van kennismanagement? Kun je wel bewijzen dat kennismanagement tot effecten leidt in de prestaties van de organisatie? Wat kost kennismanagement? Wat zijn voorbeelden van kennismanagement initiatieven? Is kennismanagement iets nieuws? Is kennismanagement een aparte discipline? Zijn er specifieke sectoren die meer baat hebben bij kennismanagement? Is kennismanagement niet vooral iets voor grote bedrijven? Welke bedrijven zijn toppers op het terrein van kennismanagement in Europa? Is er verschil tussen de overheid en commerciële bedrijven? Op welke termijn boek je resultaat met kennismanagement? Zijn er kant-en-klare oplossingen voor kennismanagement in een organisatie? Hoe ga ik om met weerstand tegen kennismanagement? Moet ik het wel kennismanagement noemen? Wat wordt bedoeld met een lerende organisatie? Wat is de relatie tussen kennismanagement en een lerende organisatie? Wat is de toekomst van kennismanagement?

Kennis en informatie

Wat is kennis? Wat zijn gegevens en wat is informatie? Bestaat er kennis buiten mensen? Wat bedoelen adviseurs als ze praten over expliciete kennis en ‘tacit’ kennis? Kun je kennis wel overdragen? Kun je kennis eigenlijk wel ‘managen’? Welke kennissoorten worden onderscheiden?

Kennis vastleggen of samenwerken?

Gaat kennismanagement niet vooral over vastleggen van expertise in documenten of databases? Gaat kennismanagement vooral om het organiseren van netwerken? Gaat kennismanagement om zowel vastleggen van expertise als het organiseren van netwerken?

Voorwaarden voor succesvol kennismanagement

Wat zijn voorwaarden voor succesvol kennismanagement? Waarom moet uw organisatie aan kennismanagement doen? Welke middelen passen bij uw kennismanagement? Wat motiveert uw medewerkers (willen ze wel)?

Barrières voor kennisdelen en toepassen

Wat belemmert het delen van kennis tussen collega’s? Hoe ga je om met tijdgebrek als barrière? Hoe kan gebrek aan vertrouwen optreden als barrière voor kennisdeling en toepassing? Hoe ga je om met gebrek aan vertrouwen? Wat is het "not-invented-here syndroom"? Hoe ga je om met het "not-invented-here syndroom"? Hoe ga je om met experts die weggaan uit het bedrijf?

Vormgeven van kennismanagement

Welke processtappen kun je bij kennismanagement onderscheiden? Hoe richt je kennismanagement initiatieven? Waar moet je op letten bij het inrichten van kennismanagement initiatieven? Waar moet je op letten bij het verrichten van kennismanagement initiatieven? Waar moet je op letten bij het berichten over kennismanagement initiatieven? Zijn er fasen te herkennen in de volwassenheid van kennismanagement initiatieven? Is kennismanagement een project of een staffunctie? Welke disciplines moeten betrokken worden bij een kennismanagement project? Wat is de relatie met Human Resource Management (HRM)? Wat is de relatie met training en opleidingen? Wat is de relatie met competentiemanagement? Wat is de relatie met IT-management? Wat is de relatie met kwaliteitsmanagement? Wat is de relatie met de Bibliotheek- en Documentatiefunctie (BIDOC)? Welke discipline moet leidend zijn? Moeten medewerkers aparte opleidingen volgen op het vlak van kennismanagement?

Rollen binnen kennismanagement

Hebben we een kennismanager nodig? Wat is een kennissteward? Wat doet een kennissteward? Wat moet een kennissteward goed kunnen?

Netwerken van medewerkers en experts

Waarom zijn netwerken van medewerkers en experts belangrijk voor kennismanagement? Wat is een Community of Practice (CoP)? Wat is een ‘Community of Interest’ Welke activiteiten vinden plaats in een CoP? Hoe start je een ‘Community of Practice’? Hoe houdt je een community levend?

Beheren van informatiebronnen

Wat zijn vormen waarin kennis kan worden vastgelegd? Wat zijn technieken om een expert zijn / haar kennis te laten verwoorden? Hoe zorg je dat vastgelegde kennis voor de medewerkers toegankelijk wordt gemaakt? Wat komt er kijken bij een ‘push’ strategie? Wat zijn de voor- en de nadelen van de ‘push’ strategie? Wat komt er kijken bij een ‘pull’ strategie? Wat zijn de voor- en nadelen van een ‘pull’ strategie?

Instrumenten om te leren van successen en mislukkingen

Welke instrumenten worden ingezet om te leren van succes en mislukkingen? Wat is een After-action review? Wat is de leercyclus van Kolb? Wat is een project debriefing / post mortem analyse?

Instrumenten om te leren van elkaar

Welke instrumenten kun je inzetten om van elkaar te leren? Wat is coaching? Wat is een ‘peer assist’? Wat is collegiale toetsing? Wat is intervisie? Wat is een kennismarkt?

Samenwerken aan kennis

Wat is een wiki? Wat zijn de mogelijkheden van een wiki in een organisatie? Hoe richt ik een wiki in? Wat zijn randvoorwaarden bij het ontwikkelen van een wiki? Noem eens wat namen die als wiki software gebruikt kunnen worden? Wat zijn zoal de rollen rond een wiki? Hoe motiveer ik medewerkers bij te dragen aan een wiki? Hoe motiveer ik medewerkers de wiki te gebruiken? Wat is een bekende valkuil bij de inrichting van een wiki? Wat is Het Nieuwe Werken?

Vertrekkende expertise

Welke risico's lopen organisaties wanneer experts vertrekken? Welke oorzaken zijn er voor vertrekkende expertise? Is alle expertise van vertrekkende medewerkers cruciaal? Hoe krijg je een overzicht van cruciale kennisgebieden? Een medewerker vertrekt; wat nu? Hoe houd je een goed exitinterview? Welke instrumenten zijn er om expertise voor de organisatie te behouden? Wat zijn voorbeelden van instumenten om kennis te beschrijven? Wat zijn voorbeelden van instrumenten om expertise over te dragen? Hoe beschrijf je leerervaringen als do's en don'ts? Hoe formuleer je 'Frequently asked questions' (FAQ's)? Wanneer gebruik ik 'flow charts' of 'beslissingstabellen'? Wanneer gebruik ik handboeken om kennis van vertrekkende medewerkers in vast te leggen? Hoe werkt 'hard-op-denken'? Wat is de rol van case studies? Wat is een job biografie? Hoe werkt mindmapping? Kan ik experts inzetten als interne docenten? Wat is een 'keep connected initiatief'? Moet je alle expertise van vertrekkende experts wel willen behouden? Wat zijn succesfactoren van een 'leaving expert' traject? Hoe kun je vroegtijdig anticiperen op vertrekkende expertise? Hoe weet ik of een leaving expert traject geslaagd is? Wat zijn de kosten van een leaving expert traject? Wat zijn barrières voor een adequate respons op vertrekkende experts? Hoe erg is het als een expert vertrekt? Hoe organiseer je een effectieve overgangsperiode? Hoe ga ik om met externe experts? Welke randvoorwaarden zijn er aan een leaving expert traject? Wat is de rol van HRM? Wat is de rol van het lijnmanagement? Wat is de rol van de kennismanager? Hoe werken verschillende disciplines als HR, (lijn)management en de Kennismanager samen bij een leaving expert traject? Wat is de rol van de vertrekkende expert? Wat gebeurt er na een leaving expert traject? Is het thema 'leaving experts' een hype?

Leren over de toekomst

Hoe kunnen scenario’s helpen bij het leren over de toekomst? Wat is het doel van scenario maken? Waaruit bestaat het resultaat van een scenario project? Wat zijn de voordelen van scenario’s maken? Welke stappen kunnen worden onderscheiden in een scenariotraject? Is scenariodenken altijd een langdurig traject?

‘Best practice sharing’ binnen organisaties

Wat wordt bedoeld met ‘Best practice sharing’? Welke niveaus kun je onderscheiden in ‘practices’? Wat valt er onder de term ‘best practices’? Kun je wel spreken over een ‘best practice’? Welke processen komen erbij kijken om ‘best practices’ te delen en te implementeren? Hoe vind je potentiële ‘best practices’? Hoe zorg je dat medewerkers op de hoogte blijven van ‘best practices’? Welke informatie is nodig als je een ‘best practice’ beschrijft? Hoe stimuleer je de toepassing van ‘best practices’?

IT-instrumenten voor kennismanagement

Wat zijn IT-instrumenten voor kennismanagement? Welke functionaliteiten kun je bieden via intranet ter ondersteuning van kennismanagement? Welke andere soorten IT-applicaties kunnen een rol spelen binnen kennismanagement? Hoe belangrijk is IT binnen kennismanagement?

Omschrijving en belang Business Intelligence

Wat is Business Intelligence? Waarom is Business Intelligence van belang? Welke toegevoegde waarde kan BI concreet leveren? Welke rol speelt BI bij corporate governance? Wat wordt bedoeld met de Informatiekloof en welke rol speelt BI hierbij? Hoe maakt je van Business Intelligence een succes? Wat is Organizational Intelligence? Wat wordt bedoeld met Competitive Intelligence? Wat is de relatie tussen BI en Customer Relationship Managment?

Instrumenten voor Business Intelligence

Wat zijn cockpits & dashboards? Wat is Balanced score carding (BSC) Wat is Business activity monitoring (BAM)? Wat is Corporate Performance Management? Wat is een Data warehouse? Wat is ETL? Wat zijn Datamarts? Wat is Datamining? Wat is Text Mining? Wat zijn dimensies? Wat is de rol van een Indicator binnen BI? Wat betekent OLAP? Wat wordt bedoeld met metadata? Wat is een document warehouse?

Literatuur en weblinks

Wat zijn belangrijke boeken over kennismanagement? Wat zijn belangrijke internetbronnen?
ManagementSite
Home Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
  • Over ManagementSite
  • Auteurs en columnisten
  • Redactie
  • Info auteurs & upload artikel >>
  • Abonneevoorwaarden
  • Code of conduct
  • Adverteren / contact
  • Copyrights
  • Afmelden
Hoofdredactie
  • Prof. Dr W. Mastenbroek
  • Drs G. Vergouw
Onze socials