Hoe kan de invoering van functiewaardering in een organisatie het beste geïntroduceerd worden?

Eerst wordt vastgesteld naar wie communicatie plaats moet vinden over de invoering van functiewaardering en met welk doel. Van belang is precies te weten wanneer (in welke fasen) communicatie nodig is en wat de inhoud en de vorm daarvan moet zijn. De communicatie moet worden afgestemd op de doelgroep. Doelgroepen kunnen bijvoorbeeld directie en management, OR, leidinggevenden en werknemers zijn.
Het management, leidinggevenden en werknemers zullen vragen hebben zoals: waarom wordt functiewaardering ingevoerd, welk systeem wordt gebruikt, hoe worden functies beschreven en hoe wordt er omgegaan met (financiële of salariële) consequenties?
De informatie kan schriftelijk, mondeling of in een combinatie daarvan aan de doelgroepen worden verstrekt. Voor werknemers kan een informatiebrochure worden opgesteld om de start van het traject aan te kondigen en de voorgenomen stappen binnen de eigen organisatie toe te lichten.
De volgende methoden en middelen worden vaak gebruikt bij de communicatie: organiseren voorlichtingsbijeenkomsten (presentatie aan werknemers); schrijven en verspreiden van brochures, nieuwsbrieven, e-mails, artikelen in het personeelsblad, et cetera; organiseren van een spreekuur; informeren van werknemers in het werkoverleg.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 130 vragen en antwoorden over Functiewaardering.