Wat zijn de (hoofd)taken van een vertrouwenspersoon?

De drie hoofdtaken van de vertrouwenspersoon zijn:
  1. Opvangen en begeleiden van medewerkers die last hebben van seksuele intimidatie, pesten, agressie of geweld of discriminatie;
  2. Voorlichten/informeren van medewerkers over de werkwijze van de vertrouwenspersoon;
  3. Gevraagd en ongevraagd adviseren van het management over knelpunten in het beleid.
Meer in detail omvat het takenpakket:
  • Verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
  • Nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • Slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
  • Eventueel begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming;
  • Doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
  • Geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
  • Adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
  • Registreren van gevallen van ongewenst gedrag.
De Landelijke Vereniging (LVV) beschikt over een ‘model functie en taakomschrijving vertrouwenspersoon’, met daarin de taken, de werkzaamheden, de kwalificatie-eisen en de rechtsbescherming.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.