Waar moet ik op letten bij de beoordeling van een offerte van een arbodienst?

Deze elementen moeten elke offerte van een arbodienst minimaal bevatten:
  1. Wie is de arbodienst? Hoe lang bestaan ze, hebben ze ervaring binnen de branche, wie zijn hun klanten? Wat is de visie van de arbodienst over uw specifieke bedrijfssituatie Hoe denken ze bijvoorbeeld het verzuim terug te gaan dringen?
  2. Volgens welk dienstverleningsmodel ondersteunt de arbodienst hun klanten? Ontzorgen ze hun klanten volledig of werken ze volgens het eigen regiemodel, waarbij de leidinggevende een zieke medewerker begeleidt en zelf wordt ondersteund door een casemanager?
  3. Hoe wil je dat de bedrijfsarts zijn rol invult: is hij het eerste aanspreekpunt of blijft hij zo lang mogelijk uit beeld en is de casemanager uw eerste aanspreekpunt? Ofwel zit de casemanager in de eerste lijn en de bedrijfsarts in de tweede of andersom?
  4. Werkt de arbodienst met eigen artsen of externe bedrijfsartsen en in dat geval: krijgt u een vaste bedrijfsarts indien u dat wenst?
  5. Hoe zit het met de bereikbaarheid van de bedrijfsarts? Werkt hij op locatie van de werkgever of heeft hij een eigen kantoor? En mag u de bedrijfsarts en/of casemanagers zelf selecteren?
  6. Is de arbodienst wel gecertificeerd of werkt de dienst met gecertificeerde bedrijfsartsen? Er zijn ook arbodiensten die werken met basisartsen onder taakdelegatie van een bedrijfsarts dan wel bedrijfsartsen in opleiding.
  7. Welke abonnementsvorm biedt de arbodienst? Dit zijn over het algemeen de smaken:
  8. Een all-in abonnement: je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar. Het voordeel is dat je exact weet wat je betaalt.
  9. Een aansluiting op het verzuimregiesysteem van de arbodienst inclusief de bedrijfsarts.
  10. Een aansluiting op het verzuimregiesysteem van de arbodienst inclusief de casemanager.
  11. Bij deze drie abonnementsvormen is het opletten geblazen! Kijk goed of de lopende verzuimdossiers buiten of binnen het abonnement vallen. Vallen dossiers buiten het abonnement, dan betaal je vaak ook nog inloopkosten. Dit kan aanzienlijke extra kosten opleveren. Vergelijk het met een zorgverzekering waarbij lopende gevallen veelal niet meeverzekerd zijn.
  12. Verrichtingenbasis: een aansluiting op het verzuimregiesysteem van de arbodienst en daarbovenop betaalt u voor iedere verrichting van een professional – een bedrijfsarts of casemanager bijvoorbeeld.
  13. Duur van het contract en opzegtermijn: er zijn tegenwoordig arbodiensten die bedingen een contractperiode van minimaal drie jaar. Vaak hanteren ze ook een opzegtermijn van drie tot zes maanden. Er zijn slimmere manieren. Spreek bijvoorbeeld een contract voor onbepaalde tijd af met een tussentijdse opzegtermijn van drie maanden. Als het niet bevalt, kun je afscheid van elkaar nemen.
  14. Geldigheid offerte: gaat u meer offertes vergelijken, dan bent u misschien wel wat tijd kwijt. Spreek daarom een ruime tijdsmarge af tot hoe lang de offerte geldig is. Een half jaar bijvoorbeeld.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.