Wat zijn voorbeeldvragen om de oplossingen in kaart te brengen? (grOw)

Als de gecoachte door de vragen van de coach bewust is gemaakt van waar de schoen wringt (gebrek aan kennis, het ontbreken van bepaalde competenties, een gemis aan ervaring), gaan beiden op zoek naar mogelijkheden die tot het gewenste doel leiden. In deze fase van het coachingsgesprek stimuleert de coach de gecoachte om zelf na te denken over mogelijke oplossingen om aansluitend er één of meerderen te kiezen. Het enige wat de coach in feite doet, is vragen stellen die de gecoachte stimuleert na te denken over effectieve oplossingen.
Voorbeeldvragen zijn:
  • Welke opties zijn er allemaal (in principe) denkbaar?
  • Is er iets of iemand aan wie je advies zou kunnen vragen? Hoe zou dat advies luiden?
  • Als je nou eens geen enkele beperkingen zou ervaren, wat zou je dan doen?
  • Als je eens een begroting had die groot genoeg is?
  • Als je nu eens alle tijd van de wereld had?
  • Als je helemaal opnieuw kon beginnen, wat zou je dan anders doen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van elke optie?!
  • Wat zou je doen als die hindernis er niet was?
  • Geef een score tussen de één en tien aan ieder van deze opties over de aantrekkelijkheid en de praktische uitvoerbaarheid?
Een coach moet leren lui te zijn. Lui in de positieve zin van het woord. In die zin dat je het vooral niet zelf op moet willen lossen en het 'reddertje' wilt spelen. Het helpt de gecoachte niet (hoe goed ook bedoeld) om als coach met de oplossingen te komen. Het helpt de gecoachte namelijk niet (op termijn) zelfstandiger te functioneren. Bij coachen is de gecoachte aan zet!
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.