Wat is het demedicaliseren van het verzuim?

Vaak hebben leidinggevenden met hun medewerkers een goede band opgebouwd en soms zijn er zelfs buiten het werk om plezierige contacten. Dat maakt het voor hen dan soms lastig om met een medewerker over zijn verzuim te praten. Door echter over de afwezigheid van de medewerker te praten en niet over de ziekte zelf, wordt het verzuim gedemedicaliseerd. Maak het je als leidinggevende 'makkelijk' door het werk als insteek te nemen. Een leidinggevende bespreekt met de medewerker de waargenomen feiten en benoemt de consequenties van het verzuim op het werk. Vervolgens spreekt hij zijn gevoel (bijvoorbeeld zorg) uit en stelt vragen als:
  • Hoe kijk jij tegen het verzuim aan?
  • Wat vind jij van de arbeidsomstandigheden?
  • Wat vind je van de inhoud van het werk?
  • Hoe ervaar je de samenwerking met mij en jouw collega’s?
  • Zijn er privé-omstandigheden waar ik als leidinggevende van op de hoogte moet zijn?
  • Hoe ga je om met jouw ziekte?
Vervolgens gaat de leidinggevende samen met zijn met zijn medewerker zoeken naar een oplossing. De medewerker denkt na wat hij kan doen om het (frequent) verzuim te verminderen en hoe zijn leidinggevende hem hierbij kan ondersteunen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.