Hoe voer ik een wervend selectiegesprek?

Voor organisaties is het positief om als een aantrekkelijke werkgever bekend te staan. Van het selectiegesprek dient een zodanig wervende werking uit te gaan dat de sollicitant zo enthousiast wordt over de functie en de organisatie dat hij bij wijze van spreken aan het einde van het gesprek zijn handtekening onder het arbeidscontract zet. Dit natuurlijk alleen bij gebleken geschiktheid!
Mooi gezegd, maar hoe gedaan? Steeds meer organisaties besteden meer en meer gestructureerd aandacht aan de 'verkoop' van de organisatie in het selectiegesprek. Zij denken bedrijfsmatig na over antwoorden op vragen als:
  • Wat voor soort organisatie zijn wij?
  • In welke zin onderscheiden wij ons van andere organisaties?
  • Waarom zou iemand bij deze organisatie willen werken?
  • Waarom is het 'mijn' organisatie?
  • Waarom is dit de leukste organisatie uit de regio?
De antwoorden worden verwerkt op één A-4 die de selecteur in het selectiegesprek kan gebruiken. Als het gesprek dan ook nog in de showroom wordt gevoerd en niet in een kale kamer met gedateerde vakliteratuur, dan is er nog meer gewonnen bij het creëren van goed gevoel bij de sollicitant over het werken bij de organisatie. Van een wandeling in de fabriekshal en een lunch in de bedrijfskantine kan ook een wervende werking uitgaan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.