Wat is een functiebeschrijving en hoe stel ik deze op?

Voor het slagen van het wervings- en selectietraject is een functiebeschrijving (ook wel functieprofiel genoemd) een noodzakelijke eerste stap. Zo'n beschrijving bestaat onder meer uit:
  • Functienaam;
  • Doel van de functie;
  • Voornaamste taken en bevoegdheden;
  • Functie-eisen (opleiding, kennis, ervaring, gedrag en persoonlijke eisen);
  • Interne- en externe contacten;
  • Plaats in de organisatie;
  • Werkplek;
  • Bijzonderheden.
In een snel veranderende werkomgeving kan een functiebeschrijving snel achterhaald zijn. Het is daarom belangrijk hierover informatie in te winnen bij de leidinggevende, naaste collega’s en vertrekkende medewerkers. Laatstgenoemden kunnen in een exitgesprek een up-to-date beeld van de inhoud van de functie en werkomgeving/omstandigheden geven. Richtlijnen voor de inhoud van een functiebeschrijving zijn terug te vinden in de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieontwikkeling NVP.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 158 vragen en antwoorden over HR-gesprekken.