Channels

Welke artikelen uit 2013 waren het populairst bij onze lezers en wat zijn de belangrijkste trends?

De Top-5

Vaarwel zelfsturende teams?
Van hype naar essentie.
Veel organisaties hebben geëxperimenteerd met zelfsturende teams. Vaak komt er niets van terecht. Wat gaat er mis? Is zelfsturing een hype die overwaait?
Lenette Schuijt

Lees ook:

De populairste columns van 2013

Stop met veranderen, word strategisch wendbaar!
Strategische wendbaarheid als overlevingsstrategie.
Vier bouwstenen met voorbeelden om wendbaarheid te versterken. Wie de complexiteit aankan, heeft goud in handen!
Sjors van Leeuwen

Klaagteams in beweging krijgen
Meer bereiken door minder te doen.
Wat kun je je als manager onmachtig voelen bij teams die altijd wat te klagen hebben! Vaak zijn er een paar notoire klagers, die de rest aansteken.
Annemieke Figee

De manager is dood, leve de professional!
Waarom de klassieke manager moet verdwijnen en de autonome professional moet verschijnen.
De gedragsverandering waar managers mee kampen is die van beheersen naar faciliteren en ruimte creëren voor de ondernemende professional. Hoe gaat dat?
Cees Harmsen

Lean… en dan? Professionaliseer op verstoringen!
Complexe produktieprocessen en de verantwoordelijkheid van de professionals.
Verstoringen bij complexe produktieprocessen en projecten zijn niet uit te bannen. Dit vraagt een andere verantwoordelijkheid van de professionals in de uitvoering.
Herman Bosman, Alex van Gool, Sjors van der Heide

Runners-up

Wat opvalt is dat de top 3 auteurs ook hoog scoren met andere artikelen die ze dit jaar publiceerden.

Lenette Schuijt met:
Tien opvattingen die uw bedrijf gaan ondermijnen, 1 en 2
Principes van managen en organiseren uit de vorige eeuw worden contraproductief.

Sjors van Leeuwen met:
Waarom co-creatie en crowdsourcing vaak mislukken
Zoek de ‘innovation sweetspot’ en selecteer de juiste klanten.

Annemieke Figee met:
Klaagteams in beweging krijgen: een kijkje in de spiegel
Wat doe je zelf om het geklaag te bevorderen?

Nog vier veel bezochte artikelen

Een groep van runners-up publiceerde talloze artikelen die ook zeer goed scoorden. Ik noem er vier die door hun karakteristieke inhoud zijn opgevallen en veel aandacht hebben gekregen.

Drie lessen van briljante businessmodellen
Met een onmogelijk businessmodel de spelregels van de markt veranderen!
Jeroen Geelhoed

Managementmodellen: 7S revisited
Verlichting en verlossing als drijfkrachten van nieuwe trends.
Hugo Meyers

Gebruik de kracht van hefbomen
Verander en innoveer met de creativiteit van ‘denk klein, doe groot’!
Ton Verbeek

Gedragsverandering en betere samenwerking
Hoe een teamontwikkeltraject leidt tot vragen, inzichten en verwondering…
Femke de Jonge, Cynthia van der Zwan

Trends

De trends die we vorige jaren signaleerden in de artikelen en columns over beter managen en organiseren, worden nog steeds sterker.

Het betreft de grote aandacht voor de kwaliteit van de samenwerking en coördinatie in de organisatie tot en met de klant. Het accent op de instrumentele kant van de samenwerking is ook toegenomen. Betere samenwerking moet zich uitbetalen in betere resultaten. Nog wat scherper geformuleerd: Werken aan betere resultaten dwingt tot betere samenwerking. Nog iets scherper: Voel je je niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van jouw manier van samenwerken dan zijn we snel uitgepraat!

Hoe komt dat? Wat is de verklaring? Wat zijn de drijfkrachten?

‘Wie de complexiteit aankan, heeft goud in handen!’

De afhankelijkheidsketens binnen en tussen organisaties zijn langer en intensiever met een grotere kans op verstoringen. De kwetsbaarheid van de netwerken waarin we functioneren wordt groter dan ooit. Om goed te presteren zijn we afhankelijk van steeds meer anderen. Het is niet toevallig dat de VDL-groep, een van de meest succesvolle bedrijven van NL, als motto en kernwaarde ‘Kracht door Samenwerking’ huldigt. Soepele samenwerking tussen disciplines en bedrijfsonderdelen noemt Wim van der Leegte de basis voor continu verbeteren en innoveren.
Verstoringen in de afhankelijkheidsketens hebben een cumulatief effect. Top down sturing moet anders omdat men het geheel van het organisatorische weefsel met alle afbreukrisico’s niet meer kan overzien, laat staan tijdig kan ingrijpen of bijsturen. Men moet het hebben van bazen en medewerkers die hun verantwoordelijkheid voor het grotere geheel voelen en ter plekke oppakken.
Het is een steeds grotere handicap als, op het niveau van individu en team, deze grotere verantwoordelijkheid niet wordt waargemaakt. Als de frontlijn soldaten traag en hulpeloos reageren dan kan je de rest wel vergeten! Meerdere bijdragen in de top 5 gaan rechtstreeks in op de problemen en afbreukrisico’s die zich dan voordoen. Talloze bijdragen van andere auteurs haken hier ook op in, vaak met goede tips en sprekende voorbeelden. Het Nieuwe Werken is niet de respons gebleken waar we het van moeten hebben. Nieuw organiseren en Sturen op Verantwoordelijkheid gooien hogere ogen.

2014

ManagementSite bestaat nu 15 jaar. We hebben veel plannen voor 2014. We zullen u daar nog over berichten. Eén ding is al zeker. We gaan nog meer aandacht besteden aan onze kennisbank als cumulatieve neerslag van alle artikelen en columns.

Gaarne nodig ik u uit om in 2014 een artikel in ManagementSite te publiceren. In onze Info voor Auteurs leest u hoe dat werkt.

Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x