Welke regels gelden er voor reclame via social media?

De Reclame Code Commissie (RCC) eist dat u expliciet duidelijk maakt welke berichten op social media commercieel zijn. U moet daarbij zo veel mogelijk de hashtags gebruiken die de RCC speciaal in het leven heeft geroepen.
Op Twitter wordt u bijvoorbeeld geacht om één van de hashtags te gebruiken die de RCC aanbeveelt:
  • #spon (gesponsord)
  • #paid (betaald)
  • #adv (advertentie)
  • #sample (sample)
  • #prom (promoted)
Andere regels die de RCC aan commerciële uitingen via social media stelt:
  • Als een bedrijf iemand een vergoeding biedt in ruil voor reclame via social media (dus ook blogs), vermeldt diegene dat in zijn bericht;
  • Er mogen geen kinderen van 12 jaar of jonger worden opgeroepen om reclame te maken via social media;
  • Er mag geen valse identiteit worden aangemaakt voor reclame voor een product of dienst;
  • Als een bedrijf berichten bewerkt (bijvoorbeeld alleen positieve berichten selecteert) moet deze actie duidelijk worden vermeld.
Wie de regels overtreedt, krijgt geen boete van de RCC. Als er een klacht binnenkomt, wordt het verantwoordelijke bedrijf met klem verzocht om de reclame aan te passen of te verwijderen. Weigert een bedrijf medewerking, dan wordt het aan de schandpaal genageld. Op de website van de RCC staat een zwarte lijst met bedrijven die zich niet aan de regels houden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.