Wat wordt verstaan onder reclamestrategie?

Als de doelstelling (van de reclamecampagne) vaststaat, is het tijd voor strategie: langs welke weg kan het doel worden bereikt? Wanneer om de doelgroep te overtuigen de verkeerde argumenten worden gebruikt, onjuiste of onbegrijpelijke claims worden gelegd, de meerwaarde ten opzichte van concurrerende producten niet uit de verf komt of de verkeerde media worden ingeschakeld, zal de campagne mislukken. Doorslaggevend in dit proces is de te kiezen positionering.
Waar het bij het bepalen van de reclamestrategie om draait is door Elmer Wheeler, ‘America’s Greatest Salesman’ in 1937 onnavolgbaar onder woorden gebracht: ‘Don’t sell the steak, sell the sizzle’.
Numico (voorheen Nutricia en onderdeel van het Franse Danone))_is Europese marktleider op het gebied van voedingssupplementen, babyvoeding en klinische voeding. De reclamestrategie omvat brand-building via tv-reclame, de doelgroep informeren en beïnvloeden via advertenties in dames- en familiebladen, het bestoken van de (internationale) pers met informatie over productinnovaties gericht op het genereren van free publicity, en het verspreiden van informatiemateriaal via artsenbezoekers onder artsen, apothekers, ziekenhuizen en instellingen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.