Hoe hebben de sponsoringbureaus zich ontwikkeld?

Enerzijds worden steeds meer instellingen door een terugtredende overheid gedwongen opzoek te gaan naar sponsors om hun maatschappelijke of culturele activiteiten te kunnen voortzetten. Anderzijds probeert een toenemend aantal bedrijven zich met behulp van sponsoring te profileren als 'sportief', 'cultureel' of 'maatschappelijk betrokken' als ondersteuning van productreclame- of brandbuilding. Dat vraagt om expertise die bij algemene reclame- of communicatiebureaus vaak niet aanwezig is.
Sponsoring was aanvankelijk een groeimarkt waardoor ook het aantal gespecialiseerde bureaus toenam. Door de economische malaise is daar een eind aan gekomen. In 2013 werd 3% minder aan sponsoring uitgegeven t.o.v. het jaar ervoor dat ook al een teruggang liet zien. Grootste Nederlandse sponsors zijn Rabobank (€ 36 mil.), Nike (€ 15 mln.) en Aegon (€ 13,3 mln.). Het meest gelauwerde sponsorproject in 2013 was de samenwerking tussen het (vernieuwde) Rijksmuseum en hoofdsponsor ING.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.