Creëert reclame niet bestaande behoeften?

Er bestaat al vanuit de Oudheid een wisselwerking tussen vraag en aanbod. In de moderne consumptiemaatschappij zal zonder explicite of latente vraag vanuit de markt geen fabrikant een product ontwikkelen en op de markt brengen. Zonder aanbod zal de consument zelfs niet kunnen overwegen te kopen. Van alle nieuwe producten en diensten die op de markt worden gebracht, mislukt 40% al in het eerste jaar; vijf jaar later is dat percentage opgelopen tot meer dan 60%. Acht op de tien nieuwe producten in de supermarkt zijn na twee jaar alweer uit het schap verdwenen. Recent TNO-onderzoek toont aan dat 50% van alle nieuwe producten en diensten niet leidt tot winst als verwacht bij de introductie.
Dat reclame niet bestaande behoeften creëert is dus feitelijk onjuist, ervan uitgaande dat de producten die de concurrentiestrijd overleven dat alleen kunnen doen omdat ze (kennelijk) in een behoefte voorzien.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.