Wat is een celebrityconcept?

Campagnes opgebouwd rond bekende personen uit de sport, film of televisiewereld, zijn even populair als de voor veel geld ingehuurde beroemdheden zelf. Maar het effect is vaak groot. Nike en Coca Cola hebben hun sterke marktpositie voor een groot deel te danken aan beroemdheden als resp. André Agassi en Michael Jackson. Microsoft huurde in 1995 de Rolling Stones in om het nieuwe Windows95 besturingssysteem te promoten. Conservenfabriek Hak liet in zijn reclames bijna drie decennia lang Martine Bijl ´de groeten´ doen. Daar kwam in 2013 een eind aan zonder een even sterk alternatiefChipsfabrikant Pringles zette tijdens het EK 2004 voor de Nederlandse markt Ruud van Nistelrooij in als bekende Nederlander. AllSecur, een online label van het Duitse Allianz, zet sinds 2013 de tweelingbroers en autocoureurs Tim en Tom Coronel in, zij vormen sinds die tijd het nieuwe gezicht van Allsecur autoverzekeringen.
Nespresso (Nestlé) heeft zijn snelle marktpenetratie te danken aan filmacteur George Cloony. Wielerlegende Joop Zoetemelk (1946) was in 2014 het gezicht van Revitive, fabrikant van gezondheidsapparaten. Opel wist in 2013 het Duitse topmodel Claudia Schiffer als brand-ambassadeur aan het merk te binden. Wijzend op het allerlaatste model van Opel is haar tekst even simpel als veelzeggend: ’ It’s a German’. Willeke van Ammelrooy laat in advertenties en op tv weten dat zij ‘haar leven dankt’ aan Total Bodyscan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.