Mag in vergelijkende reclame de (merk)naam van de concurrent worden genoemd?

Ja. Het noemen van merknamen van concurrenten of het gebruik van het merk in vergelijkende reclame is toegestaan. In Amerika is naar schatting 60 tot 70 procent van alle reclame-uitingen van vergelijkende aard.
ANWB leden die hun lidmaatschap willen opzeggen moeten dat vóór 15 november doen, anders zitten ze er weer een jaar aan vast. Concurrent Route Mobiel (SNS Real) speelt daar jaarlijks op in met ‘ANWB opzegdagen’ waarbij abonnementsprijzen van pechhulp worden vergeleken.
De Engelse prijsvechter Specsavers, sinds 1997 actief op de Nederlandse markt, kwam de afgelopen jaren regelmatig in conflict met concurrenten Hans Anders, Pearle en Eye Wish Groeneveld door onjuiste prijsvergelijkingen. In 2003 moest de rechter er aan te pas komen om rectificatie af te dwingen. In 2014 vergeleek Specsavers het opleidingsniveau van de eigen opticiens met dat van Hans Anders wat in de branche tot veel kritiek leidde.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.