Wat zijn de succesvariabelen voor een interim-management opdracht?

De succesvariabelen zijn:
  • Een duidelijke opdracht, met de daarbij behorende bevoegdheden;
  • Is de interim-manager afkomstig van een interim-managementbureau of een organisatieadviesbureau, dan is daar een scheiding aangebracht tussen de interim-manager en de organisatieadviseur;
  • De persoonlijke instelling van de interim-manager is van vitaal belang;
  • De medewerking van het zittend management is een vereiste;
  • De installatie van de interim-manager valt of staat met het vertrouwen dat de leden van de organisatie in hem/haar hebben;
  • Gezien de korte tijd dat een interim-manager het unieke van zijn functie kan ‘uitbuiten’ is een inzet van ‘23 van de 24 uur’ per dag vereist;
  • De verbetering van de communicatie staat centraal tijdens de interim-managementperiode;
  • Geaccepteerd worden is noodzakelijk;
  • Er dient een groot draagvlak te ontstaan;
  • Het werken met ‘speerpunten’ (werven van medewerkers/medestanders in de verschillende afdelingen, die zijn opvattingen delen, en die mee willen gaan in de veranderingen) is eveneens een kernzaak;
  • Het ‘scheiden van het kaf van het koren’ (onder andere het doorprikken van verhalen) is een belangrijke taak;
  • Dit geldt tevens voor het op elkaar afstemmen van de formele en informele organisatie.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 194 vragen en antwoorden over Interim-management.