Wat zijn de kerncompetenties voor een interim-manager?

De lijst ziet er als volgt uit:
  • Brede managementervaring in relevante branches, vanuit een generalistisch, niet puur een technisch standpunt;
  • Een solide managementverleden dat vertrouwen opwekt bij permanente werknemers binnen de organisaties;
  • Sterke analytische en communicatieve vaardigheden;
  • Het vermogen om complexe problemen uiteen te rafelen en een koers uit te stippelen;
  • Het vermogen om langtermijn strategisch denken te combineren met gevoel voor het belang van meetbare resultaten en het bereiken van dingen op de korte termijn;
  • Een doelgerichte, taakgerichte en prestatiegerichte persoon;
  • Het geven van consistent leiderschap, gecombineerd met het flexibel reageren op gebeurtenissen en omstandigheden, wanneer dat noodzakelijk is;
  • Het vermogen om kennis over te brengen naar de permanente werknemers op elk niveau binnen de organisatie;
  • Interpersoonlijke en motiverende vaardigheden;
  • Bewustzijn van politieke issues, vanuit het bedrijfsoogpunt, gecombineerd met het vermogen om hier afstand van te nemen;
  • Fysieke en mentale hardheid;
  • Voldoende persoonlijke financiële stabiliteit die het mogelijk maakt om zware beslissingen te nemen zonder de angst dat de opdracht door deze beslissingen beëindigd zou kunnen worden;
  • Een sterk gevoel van autonomiteit en onafhankelijkheid – hoewel "loners" geen goede interim-managers zijn. Succesvolle interim-managers zijn niet afhankelijk van goedkeuring wegens populariteit of extern opgelegde statussymbolen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 194 vragen en antwoorden over Interim-management.