Wat is het verschil tussen consultancy en interim-management?

Voor het oplossen van problemen binnen organisaties worden ook veelvuldig organisatieadviseurs aangetrokken. De scheidslijn tussen het interim-management en het reguliere organisatieadvies lijkt niet altijd even duidelijk. De basisdefinities brengen hier echter een redelijke duidelijkheid.
Een interim-manager heeft een directe bevoegdheid vanuit zijn hiërarchische positie in de organisatie en kan dus sturen en beslissend optreden.
Een management consultant beperkt zich tot het geven van een al dan niet specialistisch advies of een projectaanpak, maar draagt geen bevoegdheid en verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het advies of het project.
In het essentiële verschil tussen deze beide definities ligt de uitdaging voor de interim-managers. Een veel voorkomende situatie, zeker bij de grotere bureaus, is dat de organisatie eerst een organisatieadviseur aantrekt om een analyse van de situatie te maken. Vervolgens gaat de interim-manager aan de slag met het nemen van concrete maatregelen op basis van deze analyse.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 194 vragen en antwoorden over Interim-management.