Wat betekent pro-actief innoveren?

Pro-actief innoveren of een proactieve strategie houdt in dat de organisatie probeert de ontwikkelingen en de concurrentie voortdurend voor te blijven. Nadeel vormen de grotere risico’s, waaronder die verbonden aan ‘de Wet van de remmende voorsprong’, maar de marges en prijzen zijn in de eerste fase van een productlevenscyclus vaak aantrekkelijker. Denk aan de Senseo met koffiepads. Dat was enerzijds een reactie op teruglopende afzet van koffie en koffiezetapparaten, maar anderzijds ook te zien als pro-actief reageren op trends in de samenleving als kleinere huishoudens (dus geen hele kan koffie), jezelf verwennen (liefst een cappuccino of espresso op een terrasje), gemak dient de mens (geen gedoe met filters en schepjes koffie in de juiste verhouding) en snel je behoefte bevredigen (in 60 seconden).
Een ander voorbeeld is wel de Toyota Prius, die volgens de maker de eerste in serie vervaardigde hybride is. Zuiniger rijden, deels elektrisch als opstap naar de auto van de toekomst, vanuit een toekomstgerichte visie op het onvermijdelijk opraken van fossiele brandstoffen mag toch wel proactief innoveren genoemd worden. Origineel is de hybride niet want in 1917 reed er al een Woods ‘dual power’ rond, die het Louwman-museum in Den Haag naast een opengewerkte Prius heeft staan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.