Wat is het organisatiegeheugen?

Organisaties hebben niet zoals levende wezens uit zichzelf of van nature een geheugen. De leden van de organisatie hebben hun eigen leerervaringen in hun geheugen opgeslagen en delen die wel met (nieuwe) collegae. Dat gebeurt meestal ad-hoc en alleen met collegae waar direct contact mee is. Het kwaliteitszorgsysteem, handboeken met procedures, recepten zijn voorbeelden van manieren waarop in een organisatie kennis en ervaring wordt vastgelegd en toegankelijk gemaakt. Het organisatiegeheugen is het toegankelijk vastgelegde geheel aan kennis en ervaring met de systemen daarvoor en de procedures voor het delen, voor het aanvullen en voor het beschermen ervan. Het betreft zowel actueel in gebruik zijnde kennis voor het primaire en het innovatieproces als ook kennis over producten, diensten, processen, werkwijzen en (mislukte) ontwikkelingen uit het verleden. Onder de noemer ‘kennismanagement’ zijn veel praktische tips en werkwijzen te vinden om het organisatiegeheugen gestalte te geven.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.