Helpen bureaucratie en procedures bij innoveren?

Het lijkt tegenstrijdig maar bureaucratie en procedures kunnen zeker een nuttige rol vervullen bij innoveren. Procedures voor innovatie die zijn afgeleid van ‘best-practises’ in andere organisaties maar aangepast aan de eigen situatie en aangevuld met eigen leerervaring voorkomen echt meer problemen dan dat ze vertragend of verstarrend werken. Een voorbeeld hiervan is het door vele ondernemingen aan- en toegepaste ‘stage-gate-model’ model voor productontwikkeling en procedures voor innovatieportfoliomanagement, beide ontwikkeld door Cooper (2001).
Bureaucratie is eveneens nuttig in de zin van zich houden aan afgesproken procedures tenzij het echt onzinnig lijkt, en in de zin dat iedereen op elk moment weet welke bijdragen aan innovatie van hem of haar worden verwacht. De belangrijkste voorwaarde om voordeel uit ‘bureaucratie’ te halen is echter wel dat ze niet verstarrend mag zijn. De organisatie moet in haar procedures, handboeken, taak- en functieomschrijvingen snel en gedegen verbeteringen kunnen doorvoeren. In de lean-benadering is een procedure of werkmethode ook het eigendom van degenen die hem uitvoeren. Die stellen er een eer in om hun beste werkwijze telkens vast te leggen, te delen in de hele groep en de met succes uitgeprobeerde verbeteringen er systematisch in te verwerken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.