Hoe zorg je voor acceptatie van de innovatie bij interne betrokkenen?

Bij procesinnovaties en sociale innovaties die vooral het eigen bedrijf veranderen en voor klanten minder zichtbaar zijn, is het vanzelfsprekend om bij het implementatieplan de weerstand bij gebruikers of betrokken werknemers in te schatten en acties te bedenken om zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen. Maar ook als het een nieuwe product/dienst-combinatie is, raken binnen de organisatie medewerkers betrokken die niet bij de ontwikkeling of het testen ingeschakeld zijn. Het kan de introductie van een nieuw product behoorlijk frustreren als de verkopers het niet zien zitten om het hun klanten aan te bieden. En ze kunnen nog gelijk hebben ook als de voorganger van het product enkele voordelen kende die in de nieuwe versie verdwenen zijn. Om een innovatie intern te ‘verkopen’ moet elk project aandacht besteden aan alle interne klanten en kennis van veranderingsmanagement toepassen om de acceptatie intern zeker te stellen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.