Waarom een visie en missie?

Een visie of een missie vinden sommige organisaties overbodige want vage, holle frasen. Toch kan zo’n kernachtige formulering ter lengte van enkele zinnen goed aangeven waar de onderneming voor wil staan. De gekozen formulering luistert heel nauw. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat in de jaren 1950 de missie omschreef als ‘het maken van de beste kolenhaarden’. Dat zou nu wel eens failliet kunnen zijn. Een andere fabrikant van kolenhaarden die toen haar missie al formuleerde als ‘het leveren van een aangenaam binnenhuisklimaat’ zal vermoedelijk eerder haar kansen gezien en gegrepen hebben toen stads- en aardgas, CV-ketels, open haarden, airconditioning en mechanische ventilatie, warmtekrachtkoppeling en aardwarmte-installaties in ontwikkeling kwamen. De formulering is essentieel omdat die maakt dat je sommige dingen wel of juist niet ziet.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.