Hoe verhoudt innovatie zich tot strategievorming?

Er zijn altijd meer veelbelovende ideeën voor innovaties dan geld of mensen om ze uit te voeren. Om hieruit een keuze te maken zijn selectiecriteria nodig. Die criteria moet elke organisatie zelf formuleren. Ze komen voort uit de innovatiestrategie die onderdeel is van de strategie van de organisatie. De strategie geeft een richting voor die toekomst.
De mogelijke keuzes hangen af van de geschiedenis van het bedrijf. Hoe langer het bestaat en hoe groter het is geworden, des te meer is er sprak van de zogenaamde ‘path dependency’. De aanwezige medewerkers, productiemiddelen, ICT en huisvesting vormen een beperking voor de verandersnelheid en bepalen ook in welke richting de organisatie zich kan ontwikkelen.
De strategievorming is de besturing van het innovatieproces, zoals de opgestelde jaar- of kwartaalplannen de operationele beslissingen in het primaire proces bepalen. Dat beide deelstrategieën, men noemt die wel exploratie en voor exploitatie, op elkaar moeten aansluiten is vanzelfsprekend.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.