Wat zijn de nadelen van het werken met een service firm?

In de praktijk blijken contracten voor levering van diensten nooit sluitend te kunnen worden geformuleerd, waardoor er steeds heronderhandeld moet worden over welke diensten, de kwaliteit van diensten en de kosten daarvan. De service firm heeft als onderneming een eigen winstdoelstelling en streeft ernaar niet alleen de prijs van zijn diensten te verhogen, maar ook om zijn onderhandelingsmacht zo groot mogelijk te maken. Omdat de lage kosten van service firms gerealiseerd moeten worden door hoge volumes op IT-systemen zal het aanbod van service firms natuurlijkerwijze een oligopolistische karakter krijgen, waardoor de afnemers de prijs als het ware gedicteerd krijgen en hun beoogde kostenvoordeel daardoor op termijn zien verdampen.
Daarnaast zullen ook switching costs (Kosten die een afnemer moet maken wanneer hij van toeleverancier verandert: andere software, heropleiden van mensen, andere datadefinities toepassen e.d. ("overstapkosten") de afnemers van service firms voor hogere kosten dan oorspronkelijk gedacht plaatsen.
Een ander nadeel van de ‘service firm’ is dat tegenwoordig wordt onderkend dat informatie zoals die is opgeslagen in een SSC/service firm, respectievelijk door het SSC/service firm wordt verwerkt, onderdeel uitmaakt van de kapitaalsbasis van de onderneming (ook al mag deze niet op de balans van de onderneming worden geactiveerd). Informatie is van tactisch/strategische betekenis, het is risicovol een cruciaal deel van de kapitaalsbasis in beheer te geven bij een derde. Daarom staat er een rem op het outsourcen van de financiële functie. 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.