Waarom worden shared service centers toegepast?

Redenen zijn:
  1. Het elimineren van de kosten van duplicatie van processen en daarmee de kosten van decentralisatie
  2. Het benutten van schallgrootte
  3. Het benutten van economies of scope, dat wil zeggen dat dezelfde kennis parallel in meerdere business units wordt toegepast zonder extra kosten;
  4. (2+3): het realiseren van een betere kwaliteit dienstverlening bij gelijk volume tegen lagere kosten;
  5. Het realiseren van back office proces-synergieën
  6. Het realiseren van kennissynergieën in mid-offices
  7. Het realiseren van klant-synergieën in front-office shared service centers
  8. Het realiseren van standaardisatie in transactie-informatie in de administratie om daar mee samenwerking het het realiseren van synergieën mogelijk te maken;
  9. Het standaardiseren van basis-processen om daarmee een hogere flexibiliteit in de bedrijfsvoering en strategie te realiseren.
  10. Een betere positie op de arbeidsmarkt voor specifieke professionals
  11. Instrument voor de transformatie naar de information-based organisatie, in het bijzonder om door de combinatie van Financial SSC’s en ICT-SSC’s de informatie disembedded te organiseren buiten de structuur van de interne organisatie: transparantie, verminderen van risico’s.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.