Welke elementen neem ik mee in een business case?

Een business case omvat zowel kwantitatieve als kwalitatieve factoren. Kwalitatief worden de planning, de bestudeerde alternatieven, beoogde doelen, de risico's en de gevolgen die de outsourcing heeft voor de organisatie en het personeel besproken. Kwantitatief worden met name financiële componenten meegenomen: verwachte voordelen, huidige kosten van het te outsourcen onderdeel: het is belangrijk bij deze component ook te letten op verborgen kosten.
  • Kosten van de outsourcing:
  • Kosten voor het transitieproject;
  • Kosten voor begeleiding bij de outsourcing en inrichting van de toekomstige organisatie;
  • Kosten voor de overgang van personeel;
  • Periodieke kosten (gedurende de periode waarover de outsourcing wordt bekeken) voor de ongoing service/ dienstverlening;
  • Kosten voor afbouwen van de huidige situatie;
  • Lagere kosten doordat een leverancier de dienstverlening goedkoper uitvoert (dit is het geval indien er geen grote innovaties worden beoogd);
  • Eenmalige kosten voor overdracht van assets.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.