Welke stappen zijn nodig om tot een goede selectie van HR-software te komen?

In algemene zin bestaat een selectietraject uit de volgende fasen:
  1. Initiatief-/ontwerpfase: bepalen van de doelstellingen en voordelen van e-HRM. Vaststellen van de noodzaak van een nieuw e-HRM systeem;
  2. Verkenningsfase: verkenning van de markt van systemen en leveranciers. Uitvragen van informatie via een 'Request for Information'. Opstellen van een 'longlist' en voorselectie van leveranciers die om offerte worden gevraagd ('shortlist');
  3. Definitiefase: opstellen programma van eisen en offerteaanvraag (Request for Proposal);
  4. Selectiefase: keuze maken n.a.v. een productdemonstratie en proeftuin, beoordelen van referenties, beoordelen van offertes;
  5. Contractfase: contract opstellen over te leveren diensten;
  6. Implementatiefase: het systeem wordt ingericht, er wordt getest, getraind en er vind conversie van gegevens plaats van het oude naar het nieuwe systeem;
  7. Beheerfase: beheren van de inrichting van de software en ondersteuning van gebruikers door de beheerorganisatie.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).