Channels

In drukke tijden is het moeilijk om rust te creëren en u niet te laten meeslepen door alle emoties en stress van uzelf en uw omgeving. En u weet: te hoge werkdruk geeft stress en kans op burn-out. Als iedereen rent, gaat u ook rennen. Stresssituaties werken aanstekelijk naar collega’s, maar ook klanten voelen de stress.

Als u gestrest bent, krijgt u steeds minder ruimte waardoor u ook niet meer flexibel, creatief en innovatief kunt zijn. Het is dus belangrijk om te onderkennen dat u gestrest bent en dat er iets moet gebeuren, wilt u erger voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen. Bij ziekte verzuim treedt er het domino effect op van verhoogde werkdruk voor de overige werknemers met een verhoogd risico van nog meer ziekte verzuim en nog meer werkdruk met alle risico’s van stagnatie in de bedrijfsuitvoering en achterblijvende resultaten en het verlies van opdrachten.

Lees ook:

Onvoorzien werk, grote stress factor! Wat te doen?

Dus: kijk in de spiegel, ga de confrontatie met uzelf aan en neem verantwoordelijkheid voor de situatie. Besef dat u op korte termijn moet investeren (nu tijd maken om orde op zaken te stellen), om op de langere termijn iets te winnen (minder werkdruk en stress). Het kost tijd om u te beraden, onderzoek te doen en te kijken hoe u de situatie aan wilt pakken.

Tips om te ontstressen

  1. Neem tijd om u te beraden op wat u dagelijks doet en wat u zou willen doen. Maak hier een overzicht van.
  2. Onderzoek waarom u niet overal aan toe komt en wat u eraan zou willen doen. Wat zijn bijvoorbeeld achterliggende obstakels waardoor u zich laat meeslepen door de waan van de dag?
  3. Wie en wat bepaalt uw agenda en hoe wilt u uw agenda zelf inrichten?
  4. Wat is dringend? Denk ook aan de langere termijn.
  5. Maak lijstjes om werktaken te onthouden.
  6. Concentreer u op uw eigen taken en laat u niet afleiden door wat anderen van u vragen.
  7. Plan rust (pauzes) en ontspanning (na het werk) in zodat u voldoende energie opdoet voor taken die energie vragen.
  8. Neem alleen bij hoge uitzondering werk mee naar huis.
  9. Zoek eventueel deskundige hulp bij deze zoektocht, want vaak zit u vast in een bepaald patroon en ziet u zelf niet wat u precies doet, maar ook niet wat de alternatieven en mogelijkheden zijn.

Van negatief naar positief:

  1. Mopper niet te lang tegen je medewerker die iets niet goed heeft gedaan. Nadat je duidelijk hebt gemaakt wat er niet goed ging, kun je samen bespreken wat je de volgende keer wel van hem verwacht. Als het de volgende keer goed gaat, geven hem dan ook het verdiende compliment.
  2. Op het moment dat je merkt dat jullie collectief aan het mopperen zijn, bijvoorbeeld over gebrekkige informatie van het strategisch management, kun je dit bespreekbaar maken en dit aangeven dat dit niets oplost. Overleg met elkaar welke informatie je nodig hebt en onderneem de actie die nodig is om deze informatie te krijgen.
  3. Als je merkt dat je ergens van baalt, zoek dan een collega en mopper 5 min van je af. Kijk dan wat er in deze situatie wel goed gaat en bedenk samen wat je hebt te doen om het weer ten goede te keren. Door jezelf te dwingen niet te lang te blijven mopperen, zul je merken dat het probleem minder zwaar wordt.

Door zelf oplossingen te bedenken neem je zelf de regie weer in handen. Kortom: Wat je aandacht geeft groeit, zowel in negatieve als in positieve zin. 

Door je af te vragen wat precies het probleem is waar je over moppert, en wat er nodig is om dit op te lossen, kun je de negatieve spiraal doorbreken en deze ombuigen naar een positieve spiraal.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: werk dichter bij huis

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Zeker goede tips om te ontstressen. Naar mijn mening gaat er aan tip 1 nog een advies vooraf. Of is het belangrijk om tip 1 wat ruimer te interpreteren.
‘Neem tijd om u te beraden op wat u dagelijks doet en wat u zou willen doen.’
Met alle aandacht die managers dienen te hebben voor hun medewerkers en hun wensen, vergeten ze nog weleens aandacht te geven aan hun eigen behoeften. En gaan ze niet meer na of dat wat ze doen (nog) wel aansluit bij hun talenten en behoeften. Een van de manieren om veel stress te krijgen is werk doen wat je niet leuk vindt. Denk daar eerst maar eens over na!

x
x