Voorkom een te hoge werkdruk, stress en een burnout

Actueel

In drukke tijden is het moeilijk om rust te creëren en u niet te laten meeslepen door alle emoties en stress van uzelf en uw omgeving. En u weet: te hoge werkdruk geeft stress en kans op burn-out. Als iedereen rent, gaat u ook rennen. Stresssituaties werken aanstekelijk naar collega's, maar ook klanten voelen de stress.

Als u gestrest bent, krijgt u steeds minder ruimte waardoor u ook niet meer flexibel, creatief en innovatief kunt zijn. Het is dus belangrijk om te onderkennen dat u gestrest bent en dat er iets moet gebeuren, wilt u erger voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen. Bij ziekte verzuim treedt er het domino effect op van verhoogde werkdruk voor de overige werknemers met een verhoogd risico van nog meer ziekte verzuim en nog meer werkdruk met alle risico’s van stagnatie in de bedrijfsuitvoering en achterblijvende resultaten en het verlies van opdrachten.

Dus: kijk in de spiegel, ga de confrontatie met uzelf aan en neem verantwoordelijkheid voor de situatie.

Besef dat u op korte termijn moet investeren (nu tijd maken om orde op zaken te stellen), om op de langere termijn iets te winnen (minder werkdruk en stress). Het kost tijd om u te beraden, onderzoek te doen en te kijken hoe u de situatie aan wilt pakken.

Tips om te ontstressen

  1. Neem tijd om u te beraden op wat u dagelijks doet en wat u zou willen doen. Maak hier een overzicht van.
  2. Onderzoek waarom u niet overal aan toe komt en wat u eraan zou willen doen. Wat zijn bijvoorbeeld achterliggende obstakels waardoor u zich laat meeslepen door de waan van de dag?
  3. Wie en wat bepaalt uw agenda en hoe wilt u uw agenda zelf inrichten?
  4. Wat is dringend? Denk ook aan de langere termijn.
  5. Maak lijstjes om werktaken te onthouden.
  6. Concentreer u op uw eigen taken en laat u niet afleiden door wat anderen van u vragen.
  7. Plan rust (pauzes) en ontspanning (na het werk) in zodat u voldoende energie opdoet voor taken die energie vragen.
  8. Neem alleen bij hoge uitzondering werk mee naar huis.
  9. Zoek eventueel deskundige hulp bij deze zoektocht, want vaak zit u vast in een bepaald patroon en ziet u zelf niet wat u precies doet, maar ook niet wat de alternatieven en mogelijkheden zijn.

Van negatief naar positief:

  1. Mopper niet te lang tegen je medewerker die iets niet goed heeft gedaan. Nadat je duidelijk hebt gemaakt wat er niet goed ging, kun je samen bespreken wat je de volgende keer wel van hem verwacht. Als het de volgende keer goed gaat, geven hem dan ook het verdiende compliment.
  2. Op het moment dat je merkt dat jullie collectief aan het mopperen zijn, bijvoorbeeld over gebrekkige informatie van het strategisch management, kun je dit bespreekbaar maken en dit aangeven dat dit niets oplost. Overleg met elkaar welke informatie je nodig hebt en onderneem de actie die nodig is om deze informatie te krijgen.
  3. Als je merkt dat je ergens van baalt, zoek dan een collega en mopper 5 min van je af. Kijk dan wat er in deze situatie wel goed gaat en bedenk samen wat je hebt te doen om het weer ten goede te keren. Door jezelf te dwingen niet te lang te blijven mopperen, zul je merken dat het probleem minder zwaar wordt.

Door zelf oplossingen te bedenken neem je zelf de regie weer in handen. Kortom: Wat je aandacht geeft groeit, zowel in negatieve als in positieve zin. 



Door je af te vragen wat precies het probleem is waar je over moppert, en wat er nodig is om dit op te lossen, kun je de negatieve spiraal doorbreken en deze ombuigen naar een positieve spiraal.

Bron: werk dichter bij huis

Zie ook de uitgebreide lijst met gerelateerde artikelen op deze pagina en de kennisbank pagina over werkdruk en burn-out.

Gerelateerde artikelen
Slimmer werken
relax

Onvoorzien werk, grote stress factor! Wat te doen?

Callista Roelofs
17935
1

Performance management
Screen Shot 2022 04 06 at 09.21.57

Prestaties geven power!

Hans van der Loo
3956
3

Work-Life Balance
ADHOC

Pak werkstress door te veel ad hoc werk aan

Callista Roelofs
23632
0

Emotie management
Farmacie

Productiviteit omhoog? Dan eerst je werkdruk omlaag!

Callista Roelofs
19905
0

Professionalisering
Oproep tot het gebruik van Gezond Verstand. - Houd nou eindelijk eens op met ingewikkeld gedoe

Blijf je maar doorwerken? Eén tip!

Yvonne van Iersel
21590
0

Work-Life Balance
1400675_10202059643069062_1443261825_o

Gezonde Leefstijl: Mens Sana In Corpore Sano

Sjoerd de Bruijn
17450
0

Zingeving in werk en organisatie
Voorkom een te hoge werkdruk, stress en een burnout - Tips om te ontstressen

Druk zijn als statussymbool, waar zijn we mee bezig?

Callista Roelofs
5842
1

Duurzaam ondernemen
Kom maar op met dat bezinningsbudget!

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Tinka van Vuuren
16622
1

Professionalisering
Heb je last van ja zeggers en nee doeners? - 4 Stappen om van ja zeggers ja doeners te maken

Waarom meer discipline niet helpt om je werk af te krijgen

Callista Roelofs
6134
2

Emotie management
Wordt het Businessplanning of SMART bezigheidstherapie? - De tijdgeest vraagt om een andere aanpak

Nu even niet!!!!! Door wie word jij opgejaagd???

Margret van Paassen
9721
0

Professionalisering
Klaar met de crisis? Zo zet je hem uit je hoofd - Ontdek dat 'de crisis' dodelijk is voor je creativiteit

Stop de chaos in je hoofd

Anja van der Lans
13850
0

Work-Life Balance
Tips om een een behulpzame ‘egoïst’ te worden

Beter in balans door een portie gezond egoïsme

Callista Roelofs
5752
1

Professionalisering
Omgaan met overbelasting en stress: zoek de balans

Balanceren tussen uitgedaagd en uitgeblust

Callista Roelofs
7423
0

Zingeving in werk en organisatie
Vijf tips voor drukbezette professionals

Teveel aan uw hoofd?

Karin van Zuilen
9501
0

Zingeving in werk en organisatie
Egyptische-weegschaal

Gooi je weegschaal de deur uit!

Ronald van Gigch
3207
0

Emotie management
Omgaan met rivaliteit, concurrentie en jaloersheid

Burn-out vergt een eigen aanpak

Bert Overbeek
16846
5

Work-Life Balance
Buddhist Monks - Tibet Himalaya - Supernatural Powers - Superhuman - Harvard Scientists

Positieve gevolgen burnout

Gert Otter
7744
0

Emotie management
Onhandig

Onhandig emotie-management

Berenda Dekkers
22484
22

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jantien Rentenaar
Zeker goede tips om te ontstressen. Naar mijn mening gaat er aan tip 1 nog een advies vooraf. Of is het belangrijk om tip 1 wat ruimer te interpreteren.
'Neem tijd om u te beraden op wat u dagelijks doet en wat u zou willen doen.'
Met alle aandacht die managers dienen te hebben voor hun medewerkers en hun wensen, vergeten ze nog weleens aandacht te geven aan hun eigen behoeften. En gaan ze niet meer na of dat wat ze doen (nog) wel aansluit bij hun talenten en behoeften. Een van de manieren om veel stress te krijgen is werk doen wat je niet leuk vindt. Denk daar eerst maar eens over na!

Meer over Verwaarlozing en organisatierot