Beter in balans door een portie gezond egoïsme

Columns

Drukker zijn met de belangen van anderen dan die van jezelf, herken je dat? Je begrijpt gewoon wat anderen nodig hebben, herkent en doorziet hun problemen en je schept er voldoening in om hen te helpen. Hun belang is jouw belang.

Anderen helpen is een gewoonte geworden. Vaak zeg je al ‘ja’ voor je er over nagedacht hebt. Wat hier achter kan zitten is dat voor jezelf kiezen al snel egoïstisch voelt en als je iets niet wilt zijn, is het dat wel. Dus zeg je ja! Je offert jezelf op, in de hoop hier dan wel waardering voor te krijgen, want die geeft je de broodnodige energie. Om het maar even scherp te zeggen, op deze manier word je een soort ‘complimentenjunk’, afhankelijk van anderen.

Uiteindelijk blijft er niet voldoende tijd over voor jezelf en je eigen dingen. Dus loop je jezelf regelmatig voorbij. Gebrek aan energie, geen tijd voor je gezin en je eigen spullen niet op orde hebben kunnen hiervan de consequentie zijn.

Het is dus tijd om te stoppen met je op te offeren, het heft in eigen hand te nemen en egoïstisch te worden! Want als je blijft doorgaan met het gericht zijn op scoren van waardering van anderen door hen te helpen hun leven en dromen invulling te geven, kom je nooit toe aan het realiseren van je eigen wensen en behoeftes.

Dat lijkt ongewenst en onmogelijk, maar laat ik je uit de droom helpen: jij bent zo behulpzaam en gericht op anderen, dat het voor jou ONMOGELIJK is om een grote egoïst te worden. Dus als jij het lef hebt om jezelf en jouw wensen centraal te stellen, zal je merken dat je in de praktijk juist jouw eigen stijl vindt om anderen te helpen, waarbij je recht doet aan anderen én aan jezelf.

Met deze tips word je een begripvolle, behulpzame ‘egoïst’
1. Bedenk 1 ding dat je al heel lang graag wilt, waardoor je meer aan jezelf zou toekomen. Bijvoorbeeld tijd om je vergaderingen uit te werken, zodat je alles op een rij hebt, dat project oppakken dat je zo belangrijk vindt of eindelijk structureel de tijd hebben om te sporten.
2. Bedenk waar en tegen wie je nee tegen moet zeggen om dit voor elkaar te krijgen. Het kan zijn dat je nee zegt tegen afspraken die meteen na een overleg gepland worden, of juist nee tegen dat overleg waar je niet veel toevoegt, zodat je tijd hebt voor dat project.
3. Bereid je voor hoe je deze ‘nee’ gaat brengen. Deze zin kun je als voorbeeld gebruiken. “Ik begrijp dat je van mening bent dat ik bij dit overleg thuishoor. Tegelijkertijd merk ik dat mijn meerwaarde niet zo groot is door de rol die ik heb. Dus daarom kies ik ervoor om deze tijd te besteden aan het project waarvan we allemaal vinden dat dit goed opgepakt moet worden.”
4. Stap uit je comfortzone en ga het echt DOEN! Ja, dat is griezelig. Wat je helpt is te denken aan het resultaat dat het je zal opleveren. Een betere bijdrage en een blijere, vrijere zelf:-) Vind daarin de moed om aan de slag te gaan!
5. Vraag achteraf aan degene tegen wie je voor jouw gevoel zelfzuchtig moest doen, wat hij of zij ervan vond! Dit is voor jezelf om te leren wat het effect is van jouw ‘egoïsme’ op anderen. Wedden dat het meevalt? Met het belangrijke project als voorbeeld, kan het maar zo zijn dat je de complimenten van menigeen krijgt omdat dat nu eindelijk eens goed is opgepakt!

Kortom: als jij als hulpvaardige dienstverlener het lef hebt om ‘uitermate egoïstisch’ te doen, zul in de praktijk je merken dat je op een vriendelijke manier voor jezelf en jouw successen kiest zonder de ander tekort te doen.

Wil je meer tips en inspiratie om uit de Waan van de Dag te breken?
Je kan het eBook 'Breek uit de Waan van de Dag' gratis aanvragen op www.waanbrekers.nl.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Joop de KLer
Marian Mudder in haar zojuist verschenen derde boek 'Volgende keer bij ons' drukt het als volgt uit: 'Mijn identiteit hing aan de woorden: "Jij hebt mij nodig, dus ik besta".

Meer over Work-Life Balance