Kwaliteitsmanagement streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van product, productieproces, dienst of organisatie. De slaag- en faal factoren van kwaliteitszorg. Inzichten en praktijkervaringen met kwaliteitsmanagement. Tips en voorbeelden van kwaliteitsverbetering. Welke aanpak werkt?
Inhoudsopgave kwaliteitsmanagement
Wat is de essentie van kwaliteitsmanagement
Kwaliteitsmanagement is een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie. Kwaliteitsmodellen en instrumenten helpen maar in de kern betreft het houding en gedrag van medewerkers en managers gericht op continue verbetering van de kwaliteit. Onder de motto’s ‘detail is king’ en ‘doe klein denk groot’. Dat betekent dat motivatie en betrokkenheid de sleutels zijn.
Kwaliteitsverbetering en organisatiecultuur
Doe deze Quick scan over kwaliteits-verbetering – Is uw organisatie echt bezig met kwaliteit?!
Kwaliteitsopleidingen
Opleidingen helpen. Echter te vaak leert men veel over kwaliteitsinstrumenten, kwaliteitsmodellen en kwaliteitssystemen. Het euvel is vaak dat men er weinig mee doet. Het budget voor de opleiding kan beter besteed worden aan ‘on the job training’ van de bestaande teams op alle niveaus die meteen gaan werken aan de kwaliteit van hun eigen product, dienst of organisatie.
Kwaliteitsmodellen
Kennis en ervaring
-
Lean management en kwaliteitsverbetering
De kennisbank-pagina Lean management verschaft informatie om structureel de kwaliteit van product of dienst te verbeteren. -
Klachtenmanagement en kwaliteit
Het dossier klachtenmanagement bevat veel artikelen met tips en voorbeelden die rechtstreeks bijdragen aan betere kwaliteit. -
Selectie van info over kwaliteitsmanagement
Lees meer over kwaliteitsmanagement in de geselecteerde bijdragen op deze pagina.