Ondernemerschap: trends en tips

Cover stories

Vijf trends

  • Online ondernemerschap zet de ene sector na de ander op tilt.
  • Goedkope alternatieven drukken de marktleiders van voorheen naar de marge.
  • Het tempo van innoveren wordt opgevoerd.
  • Nieuwe businessmodellen rukken op
  • Anders organiseren.

Afhankelijk van de sector speelt meestal een mix van deze trends. Vaak jagen de trends elkaar op. Het tempo van verandering gaat dan steeds sneller.

Dit artikel kort en bondig en verschaft een razendsnelle oriëntatie. De links bij elke trend gaan naar achtergrond informatie.

Online ondernemerschap

Voor een overzicht van de ontwikkelingen in de praktijk is er ons dossier Online Ondernemen. Een scan van de voor u interessantste titels helpt u op weg.

Wat is bepalend voor slagen of falen? Lees over de drijfkrachten van positieve energie, ambities en de focus op gedrag en prestaties in: Waarom Airbnb en Booking.com vaart maakten en Oad tot stilstand kwam.

Goedkope alternatieven rukken op

Met name de detailhandel staat zwaar onder druk. Zie onze kennisbank-pagina Detailhandel.

Laat de volgende twee artikelen u op ideeën brengen om concurrerender te worden.

Innoveren

Innovaties van product of dienst zijn van groot belang voor uw concurrentie-kracht. Uw klanten en de mensen in de uitvoering hebben vaak uitstekende ideeën. De tijd van uitgebreide studies over wat wel of niet te doen, is voorbij. Snelheid van handelen is gewenst. De les is telkens weer:
Snel beginnen en al doende leren. Oftewel: Act fast, fail fast, learn fast.

Meer over deze aanpak in de Kennisbank-pagina Innovatie.

Deze aanpak kan leiden tot veranderingen in uw Businessmodel.

Nieuwe businessmodellen

De ‘Gamechangers’ rukken op!

Een manier is om uw business model te focussen op onderscheidende waardebepalende factoren zoals beschreven in:

Het businessmodel als Beta versie
Businessplan en business model veranderen voortdurend. Je moet incrementeel denken en vooral doen. De trend is alles! Wendbaarheid, technisch vernuft en gevoel voor klant of doelgroep; dat zijn de factoren die bepalen of je stap voor stap verder komt. Budgetten ramen, businessplannen opstellen en met veel experts en belangrijke mensen hierover vergaderen: allemaal tijdverspilling!

Dit werkt bevrijdend voor het ondernemerschap! Laat de concurrent zijn tijd maar verspillen met businessplanning en vergaderen over het business model en de businesscase. Ondertussen slaat de ras-ondernemer toe. 

Anders organiseren

Ook de manier van organiseren en managen verandert. In toenemende mate ontstaan er organisaties die de eigen verantwoordelijkheid en het ondernemerschap van alle echelons tot en met de werkvloer weten te versterken. Deze wijze van organiseren creëert een eigen momentum, een positieve dynamiek die initiatiefkracht en verantwoordelijkheid voor klant en resultaat aanjaagt. Dit lukt soms zo goed dat we spreken van disruptieve organisatievormen die de concurrentie op alle fronten verslaan.

Hier is sprake van sociale innovatie of innovatief organiseren. De voorbeelden in de kennisbank-pagina Sturen op verantwoordelijkheid helpen u op weg. Interessant is dat er een duidelijk verband bestaat tussen sociale innovatie en het vermogen van de organisatie tot innoveren op het terrein van product en dienst: Innovatie succes voor 75% door sociale innovatie.

Meer trends

Noten
1. We geven in ManagementSite veel aandacht aan trends.  Ook onze kennisbank-pagina’s voorzien we van recente trends. De trends zijn gebaseerd op bijdragen van auteurs, reacties van lezers en meningen van de redactie
2. Voor voorbeelden van 'Anders organiseren' zie het E-boek: Ondernemerschap.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Leon Dohmen
Pro-lid
Dag Willem, beste redactie.

De term succesfactoren (op de kaft van het boek) lijkt op het verabsoluteren van 'als je het maar op deze manier uitvoert komt het allemaal goed'. Steeds meer artikelen - ook hier op ManagementSite - schrijven op een haast rigide manier voor hoe je met tips en trucs en stappenplannen naar succes toewerkt. Het lijkt wel alsof competenties en vakmanschap er niet meer toe doen. Private ondernemingen zijn met elkaar in competitie, er is een beperkte markt en beperkt aantal klanten. Niet alle ondernemingen in dezelfde sector kunnen tegelijkertijd winnaar zijn. Ook niet als ze allemaal de succesfactoren van het boek zouden volgen. Er bestaat nog zoiets als een 'normaalverdeling'.

Vriendelijke groet,

Leon Dohmen
Jan Willem Wennekes
Goed overzicht, en ik geloof heel sterk in die laatste factor, het belang van anders organiseren. Maar ik ben het ook wel eens met wat Leon hierboven schrijft.

Er wordt nog wat teveel gedacht en geschreven in termen van 'succes'. Waarbij dan vooral de traditionele invulling van 'succes' geldt, namelijk het bereiken van geld, macht en status.

Terwijl 'nieuwe' ondernemers een hele andere definitie hanteren van succes: namelijk in staat zijn om dat wat ze doen, goed te doen, en ermee in hun onderhoud te voorzien. Artikelen gaan net iets te vaak over de Grote Voorbeelden (neem een Richard Branson), die op hun eigen manier succes hebben bereikt. Die manier die voor hen werkte, hoeft natuurlijk niet voor anderen te werken. Maar hun doel is wellicht ook anders dan dat van de gemiddelde ondernemer. En eerlijk gezegd, denk ik dat meer dan 90% van de ondernemers daartoe behoort: die zijn allang blij als ze gewoon hun werk kunnen doen. Toch?
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Beste Leon
Het lijkt erop dat je alleen afgaat op de kaft. De succesfactoren. zoals beschreven in het boek, zijn voor velen niet gemakkelijk te realiseren. Dus er blijven verschillen.

Meer over Ondernemerschap