Detailhandel en retail: trends en uitdagingen

De detailhandel staat zwaar onder druk. Hoe voorkomen dat je door lowcost/online wordt weggedrukt.

De onderwerpen die we behandelen zijn:
- Goedkope alternatieven rukken op.
- Wat moeten bedrijven als Blokker, V&D, HEMA.
- Versla het spotgoedkope alternatief.
- Een ander businessmodel?
- De Goeroes hebben gemakkelijk praten.

Goedkope alternatieven rukken op.

De lowcost/online bedrijven zijn de grootste bedreiging voor de gevestigde detailhandel.

Wat aanpassen en veranderen in de detailhandel?

Businessmodel aanpassen?

Stabiliteit is ver te zoeken in de detailhandel.  Om de concurrentiekracht te versterken zijn soms aanpassingen van het businessmodel een noodzaak.

Sommige bedrijven lukt dit wonderwel. Een goed voorbeeld is Zara. Zara is één van de meest succesvolle modeketens van de wereld. Bron van het succes is het tempo van aanpassing aan klantwensen. Continu en via verschillende kanalen, óók via eigen medewerkers in de winkels, wordt informatie verkregen over klantenvoorkeuren. Vervolgens worden kleuren, vormen, producten e.d. aangepast op deze voorkeuren. Binnen 3 weken (!) moet een nieuw idee vertaald zijn in een product dat in de schappen ligt. Dit vraagt om een uitgekiend logistiek concept. Een belangrijk deel van de productie ligt dichtbij het distributiecentrum in Spanje, terwijl veel andere modeketens kiezen voor productie in verre ‘lagelonenlanden’.
Een ander voorbeeld is Rituals. Terwijl er in de retail dagelijks winkels sluiten, opent Rituals iedere week twee nieuwe winkels.

Het geheim van beide ketens: ze zijn onderscheidend en wendbaar.

De Goeroes hebben gemakkelijk praten

Meer over ontwikkelingen in de retail / detailhandel

Een selectie door de redactie van  artikelen uit het ManagementSite Netwerk over de ontwikkelingen in de retail / detailhandel ziet u hieronder.