Innovatief organiseren met Ricardo Semler: 2 interviews

Actueel · Interviews

Ricardo Semler (São Paulo, 1959) is een Braziliaans ondernemer. Hij is de CEO en hoofdeigenaar van Semco SA, een Braziliaans bedrijf dat vooral bekendstaat omwille van zijn radicale vorm van innovatief organiseren en managen. De omzet van Semco blijft onder zijn leiding stijgen met minstens 20% per jaar. Zijn innovatieve business management methoden wekken wereldwijd veel interesse op.

 Ondernemer Ricardo Semler lapt alle conventionele regels van organisaties aan zijn laars. Met succes. "Wie een beetje normaal kan nadenken en getalenteerd is, gaat toch niet bij een bedrijf werken?"

Als je creatieve werknemers wilt, verstik ze dan niet in een keurslijf van onzinnige regels. De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler (46) brengt in de praktijk wat managementgoeroes al jaren prediken. Hij leidt een onderneming waar werknemers als volwassenen worden behandeld. Zij kiezen hun eigen werktijden, salaris en baas. De bureaucratie is tot een minimum teruggebracht. Er is geen IT- of personeelsafdeling. Geen organigram, geen mission statement, geen vijfjarenplan. Leidinggevenden hebben geen secretaresse, eigen parkeerplek of werkplek. Vergaderingen zijn vrijwillig en iedere werknemer heeft inspraak. En dat gaat al ruim twintig jaar goed. Het bedrijf heeft inmiddels drieduizend werknemers (met nauwelijks verloop), groeit jaarlijks met twintig tot dertig procent.

Managers zijn bang voor het verlies van macht en controle. Kijk maar naar al die formuliertjes en afdelingen: die geven een gevoel van schijnzekerheid. Dat de meeste bedrijven traditioneel zijn ingericht is het gevolg van verkeerde conditionering. Wij leren al vroeg dat alles op een bepaalde manier moet gebeuren zodat we ons later niet meer afvragen of dat wel de beste manier is.

Wat kunnen managers anders doen? 
Meer vertrouwen hebben in medewerkers. Maar dat is moeilijk in een omgeving waar alles gebaseerd is op wantrouwen en controle. Je moet opnieuw leren denken, durven loslaten. Er is in de meeste bedrijven weinig beloning voor managers die proberen controle los te laten en innovatief willen organiseren.

Beter managen is loslaten

Als mensen zich als dieren in een kooi gedragen, ligt het aan de kooi en niet aan de mensen.

Zo'n organisatie is niet iets wat je van de ene op de andere dag besluit en regelt. Wij zijn al een kwart eeuw bezig en leren nog elke dag. Het is een langdurig proces omdat de conditionering van mensen heel sterk is. Nieuwe bedrijven beginnen vaak erg leuk in de garage van iemand, maar zodra ze groter worden, wordt het plezier weggeorganiseerd. Weg met de kooi maar dat  wil niet zeggen dat er helemaal geen regels zijn. 'Het werk moet af' is zo'n regel. In de volgende 2 interviews beluistert u er meer.

 

Innovatief organiseren: minder regels meer aandacht en openheid

Minder regels en minder toezicht zorgen voor grotere productiviteit en geluk. Teveel regels en druk van bovenaf staan volgens hem de creativiteit van de werknemer in de weg. Volgens Semler is het tijdperk van macht en controle definitief voorbij en gaat het in de toekomst om het kapitaliseren van zachte waarden als liefde, vertrouwen en openheid. Semler gaat uit van de aanname dat ieder mens in principe eerlijk is en openstaat voor werk dat voldoening schenkt. Vanuit zijn ideeën over de samenleving en de mens heeft hij zijn aandacht verlegd naar het onderwijs.

Bekijk ook Ricardo Semler - tegenlicht

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Ode & Tegenlicht

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jozef
Ricardo Semler is in 1959 geboren. Hij is dus 54 jaar, niet 46. Bovendien was hij al CEO in 1982, dus op 23jarige leeftijd, niet op 17jarige leeftijd.
Harma
Vind het een buitengewoon verfrissend en inspirerend concept. Bestaan er in Nederland eigenlijk ook bedrijven die deze filosofie in hun bedrijf hebben doorgevoerd?
Willem Mastenbroek
Lid sinds 2019
Beste Harma

Zie de voorbeelden van organisaties in NL op onze kennisbank-pagina's <a href="http://www.managementsite.nl/kennisbank/sturen-op-verantwoordelijkheid" target="_blank" rel="nofollow">Sturen op Verantwoordelijkheid</a> en <a href="http://www.managementsite.nl/kennisbank/innovatief-organiseren" target="_blank" rel="nofollow">Innovatief Organiseren</a>.
Hetty van der Well
Voor mij is de aanpak van Ricardo Semler bij uitstek een voorbeeld van Einsteins “Everything is energy and that’s all there is to it. Match the frequency of the reality you want and you cannot help but get that reality. It can be no other way. This is not philosophy. This is physics.”

Semler heeft zich niet laten stoppen door wat men zegt dat de realiteit is, maar heeft vanuit z'n eigen overtuigingen, vertrouwen en visie z'n eigen realiteit gecreëerd.
Elders op deze site las ik een reactie dat dit ook mogelijk was zonder de argumenten van liefde, geluk en vertrouwen. Dat lijkt me zoiets als een huis bouwen zonder fundamenten.
Zoiets kún je alleen maar doen vanuit een innerlijk vertrouwen. En waar totaal vertrouwen is, daar is liefde en daar is geluk. Die emoties liggen heel dicht bij elkaar en heel ver verwijderd van angst, controle, concurrentie e.d.

Semler is duidelijk heel goed in contact met zijn hart, zijn Innerlijke Wijsheid. En dus in harmonie met de Universele Wetten, m.n. de Wet van Aantrekking. Datgene waar je op focust / aandacht geeft, daar krijg je meer van en wat van gelijke trilling is trekt elkaar aan / komt bij elkaar.
Hij zegt dat ook in het interview: de mensen voor wie zijn manier niet werkt, vertrekken weer. Die zitten in een andere trilling, hebben behoefte aan leiding, anderen die meer verantwoordelijkheid dragen en gaan voor 'conventionele' bedrijven.

Einsteins uitdrukking vertaal ik al heel lang in: ALLES begint bij jeZelf. Als managers (of werknemers) bij mij komen, krijgen ze inzicht dat alles om hen heen de spiegel is van hun eigen binnenkant.
Wat daarbij de meeste impact heeft zijn de overtuigingen van hoe-het-zit (de realiteit) en mede daardoor de verwachtingen. Als iemand die los kan laten, kan het écht leuk worden. Kan de gewenste realiteit gecreëerd worden.
Iedere keer weer heel boeiend!

Meer over Innovatief organiseren