Channels

‘Innovatief organiseren’ boeit mij omdat het rechtstreeks verbonden is met betrokkenheid en resultaatgerichtheid. Hier ligt een groot potentieel  om onze concurrentiekracht te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat veel organisaties ermee gebaat zijn. De kennis over dit onderwerp dient op alle mogelijke manieren toegankelijk te zijn. Waar men niet over leest of praat, wordt ook niet toegepast. Laat staan dat het verder verbeterd wordt.

De nieuwe media verschaffen daartoe ongekende mogelijkheden. Ik ben verheugd dat we daar met het ManagementSite Netwerk en onze E-boeken actief aan bijdragen. Ik draag ons zojuist verschenen E-boek Concurrentiekracht en Innovatief Organiseren dan ook op aan allen die in het ManagementSite Netwerk door interview, artikel, column of reactie hebben bijgedragen aan onze kennis over innovatief organiseren.

Betrokken, verantwoordelijk en resultaatgericht

De centrale vraag in dit E-boek is: Hoe versterken we betrokkenheid en resultaatgerichtheid? Iedereen wil dit maar hoe gaat dat? Een historische schets en een groot aantal voorbeelden uit de recente tijd laten zien hoe dit werkt. Innovatief organiseren blijkt dan een ontwikkeling met een karakteristiek patroon. In die ontwikkeling zijn voorlopers en achterblijvers. De voorlopers maken sneller en handiger dan de concurrentie gebruik van de mogelijkheden die hier liggen. Hier valt volgens mij veel winst te behalen voor onze organisaties.

De vraag waarom organisaties dan toch zoveel moeite hebben om deze kennis en ervaring op te pikken intrigeert mij in het bijzonder. Zijn het de bestaande routines? Is het onkunde? Of zit het het dieper; desinteresse of gemakzucht misschien? Of de hoop op een ‘quick fix’? Volgens mij is het iets heel anders. In het afsluitende hoofdstuk 4 ga ik hier uitgebreid op in.

 Innovatief organiseren in 4 hoofdstukken

1. Concurrentiekracht en beter organiseren

Innovatief organiseren kent een bepaald patroon in de opbouw van de organisatie.  De verschillende factoren versterken betrokkenheid en resultaatgerichtheid. De visie die daar achter zit en de kenmerken van dit patroon worden verduidelijkt

2. Sturen op verantwoordelijkheid: Interviews en voorbeelden

Vier interviews met voorbeelden en ervaringen. Niet alleen in bedrijven, ook in publieke organisaties en in onderdelen van organisaties.

3. Sturing en Zelforganisatie: principes en handvatten

Wat zijn de ‘lessons learned’? Wat blijken de succesfactoren en de valkuilen. Welke principes, handvatten en condities werken het beste in de praktijk?

4. Beter managen en organiseren als evolutie

Opkomst en ondergang kennen hun dramatische momenten. Crisis, verval, wanhoop en noodgrepen horen erbij. Waaruit blijkt dat bepaalde vormen van managen en organiseren niet meer werken? Wat zijn de drijfkrachten en waarop loopt innovatief organiseren soms stuk? Wat blijken de blokkades?

Van ambitie naar actie

De oConcurrentiekracht250x340ndertitel van het E-boek luidt ‘Van ambitie naar actie.’ Dat is de rode draad in het boek. Immers, goede raad, inzichten, voorbeelden en voornemens… het zal allemaal wel maar doe het maar eens! Beter communiceren, meer focus, sturen op verantwoordelijkheid, meer zelforganisatie … het hele verhaal is in een paar woorden samen te vatten maar wat betekent dat in de dagelijkse praktijk? Vandaar veel aandacht voor de operationele werkelijkheid op het niveau van gedrag, houding en simpele vuistregels. Dit conform mijn favoriete motto’s: De echte wijsheid zit in het doen! En: Niets is zo praktisch als een goede theorie!

 

Ibook-storekobo-app

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] Het boek Delivering Happiness sluit goed aan bij de discussie die we hier op ManagementSite voeren over de verbanden tussen gelukkig in werk en succesvolle organisaties, en over de moeilijkheden van veranderingen in organisaties. Twee punten wil ik benadrukken. Zappos is een goed voorbeeld van een ‘simpele theorie’ (over happiness in business, over klanttevredenheid) en hoe die simpele theorie in de praktijk wordt gebracht. De grootste uitdaging ligt niet in de theorie, maar in de praktijk. ‘De wijsheid zit in het doen’ zoals Willem Mastenbroek betoogt. […]

[…] Noot Dit artikel is gebaseerd op het onlangs verschenen E-boek Concurrentiekracht en Innovatief Organiseren. […]

[…] 1. Samenvattingen van de vergaarde ervaringen over nieuw organiseren en links naar de voorbeelden vindt u  op onze kennisbank pagina’s over Nieuw Organiseren en over Sturen op Verantwoordelijkheid. Nieuw organiseren krijgt ook op TV aandacht. Ondernemers vertellen er heel toegankelijk over hun ervaringen; zie bijvoorbeeld het filmpje over Semco-stijl in Nederland. Onlangs heb ik de essentie van de beschikbare kennis en ervaring gepubliceerd in het E-boek Concurrentiekracht en Innovatief Organiseren. […]

[…] gemeenschappelijke doelen. Om de ‘lessons learned’ vast te leggen heb ik vorig jaar het E-boek Concurrentiekracht en Innovatief organiseren […]

Toon alle 4 reacties
x
x